برای نخستین بار، ایران تولید اورانیوم۶۰ درصد را در فردو آغاز کرد و میزان تولید اورانیوم۶۰ درصدی خود را افزایش داد. سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام به تولید اورانیوم تا غنای۶۰ درصد در سایت فردو کرد و صبح روز دوشنبه تولید آن به مرحله پایداری رسید. به نظر می‌رسد سازمان انرژی اتمی دنبال آن است تا از امکانات و فضای سایت فردو برای تجهیز و تولید، حداکثر استفاده را به کار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در خصوص اهداف این گام ایران و دستاورد آن برای کشور گفت: حق طبیعی ایران است که طبق قوانین «ان پی تی»(NPT) هر قدری که بخواهد اورانیوم را غنی‌سازی کند، فقط نمی‌تواند با آن بمب اتم بسازد. ایران از ابتدا هم این حق را داشت و مجاز به این کار بود اما به خاطر ملاحظاتی، غنی‌سازی را داوطلبانه متوقف کرده بود اما حالا که کشورهای اروپایی به همراه آمریکا با کمال وقاحت علیه ایران قطعنامه صادر می‌کنند چرا ایران غنی‌سازی نکند؛ کاری که طبق قوانین بین‌المللی حق ماست؟ چون آقایان نمی‌خواهند. قدیری ابیانه عنوان کرد: کشورهایی که قطعنامه صادر می‌کنند خودشان اورانیوم بالای 90 درصد هم غنی می‌کنند، بمب اتم هم می‌سازند، لازم باشد مانند آمریکا از آن استفاده هم می‌کنند. وقتی می‌گویند غنی‌سازی نکنید مانند این است که بگویند شما حق ندارید چاقو بسازید چون امکان دارد با آن کسی را بکشید. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هیچ گونه نگرانی از این بابت که به ایران به سمت تولید بمب هسته‌ای برود ندارند چون می‌دانند ما برنامه‌ای برای رفتن به سمت بمب هسته‌ای نداریم اما آن‌ها اساسا با هر گونه پیشرفت ایران مخالفند.

کارشناس مسائل آمریکا در واکنش به تصمیم پارلمان اروپا در خصوص تعلیق تماس مستقیم با ایران هم گفت: چنین اقداماتی هیچ اثری ندارد و این موضع آنها ناشی از روحیه استعمارگرایانه آن‌هاست. آن‌ها می خواهند تمام کشورها مطیع‌شان باشند اما ایران مطیع نیست.

قدیری ابیانه واکنش ایران در خصوص چنین اقداماتی را سکوت عنوان کرد و گفت: ما نباید هیچ پاسخی بدهیم. آن کسانی که ضرر می‌کنند آن‌ها هستند و چنین اقداماتی جلوی پیشرفت ما را نمی‌گیرد. وی در مورد دستاوردهای تولید اورانیوم 60 درصد برای کشور اظهار کرد: این اورانیوم خوراک کشتی‌های باری، مسافربری و جنگی با سوخت اتمی است. سوخت‌گیری با اورانیوم این امکان را به یک کشتی می‌دهد که 6 ماه در دریا باشد بدون اینکه نیاز به تجدید سوخت داشته باشد که برای ایران بسیار مهم است. ما می‌توانیم اورانیوم تولید کنیم و بفروشیم و درآمدزایی کنیم. از پرتودهی هسته‌ای در بخش تولیدات کشاورزی، دامداری و در بخش رادیو دارو هم می توان بهره برد. استفاده از اورانیوم غنی‌سازی شده در کنار اینکه موجب می‌شود تا تولیدی ارزان داشته باشیم امکان صادرات هم فراهم می‌کند و سوددهی خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.