وزیر امور خارجه در ایروان گفت: ایران هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه را تحمل نخواهد کرد و این را خط قرمز خود می‌دانیم و همه گونه تدابیر لازم را برای جلوگیری از چنین نیاتی به کار خواهیم گرفت.

 به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در نشست مشترک خبری با «آرارات میرزویان»، همتای ارمنستانی خود افزود: ایران معتقد است حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه در هر بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود و امیدواریم مسائل منطقه در قالب فرمت‌های پیش بینی شده از جمله ۳+۳ در سطح کشورهای منطقه حل و فصل شود.

  وزیر خارجه درباره کریدور دریای سیاه و خلیج فارس و حضور هند در آن بیان کرد: یکی از موضوعات دردستورکار ما این کریدور است و در نظر داریم با توجه به اهمیت و جایگاه هند و نقشی که می‌تواند ایفا کند یک فرمت سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان طراحی شود تا بتوانیم در تحقق اهداف این مسیر مهم ترانزیتی بیش از پیش تاثیرگذار باشیم.

 امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره تغییر مرزها گفت: رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگوهای دیپلماتیک گفته که آذربایجان هیچ برنامه‌ای برای تغییر ژئوپلتیک منطقه و مرزهای منطقه نخواهد داشت، ولی ما در عالیترین سطوح نسبت به تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه به مقامات ذیربط هشدارها را داده‌ایم و ایران از همه ظرفیت‌ها برای ممانعت از این اقدام برخوردار است.

تبادل پیام‌ با آمریکا برای رسیدن به نقطه نهایی توافق

وزیر خارجه در پاسخ به خبرنگار ریانوستی درباره فرآیند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اظهار داشت: ما در هفته‌ها و روزهای گذشته تبادل پیام‌هایی با طرف‌ آمریکایی داشتیم و طرف آمریکایی هم داشت. گفت‌وگوهایی نیز با آقای بورل یک ساعت قبل از پروازم به ایروان داشتم می‌توانم بگویم همه چیز در مسیر درست خودش قرار دارد. توافق کردیم همکاری‌های نیرومندتری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی شکل بگیرد.  وی افزود: اتهاماتی بی‌اساس در آژانس متوجه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است. توافق کردیم چگونه به سؤالات آژانس پاسخ دهیم و پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شده و درباره آن توافق شده است. همزمان برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی پیشرفت خوبی در هفته‌های گذشته انجام شد و در تهران هیأتی به نمایندگی از طرف آمریکایی از کشور ثالث حضور یافت و ما در این رابطه در یک اقدام انساندوستانه یکی از زندانیان دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی را چند روز پیش تحویل کشور عمان دادیم.

آمریکا اقدام به تحریک آشوبگران در ایران نکند

وی گفت: حساب آشوبگران و افراد مسلح و تروریست‌ها را از مردمی که مطالبات مسالمت‌آمیز دارند، کاملا جدا کردیم. احدی در ارتباط با مطالبات مسالمت‌آمیز در ایران دستگیر نشد. آمریکا اقدام به تحریک آشوبگران و تروریست‌ها در ایران نکند و علیرغم این فضا تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها برای رسیدن به مرحله نهایی توافق و بازگشت طرف ها به توافق در مسیر خود جریان دارد.

تأکید بر همکاری در حوزه ترانزیت کریدور شمال- جنوب

وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار با تشریح آخرین تحولات منطقه، از دیدگاه جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات و تحولات منطقه قدردانی کرد.

«آرارات میرزویان» با اشاره به همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر ضرورت  استمرار و ارتقای آن تاکید کرد و خصوصا همکاری در حوزه ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب را با اهمیت خواند.

در این دیدار با توجه به حضور معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، پاره‌ای از مشکلات کنسولی ایرانیان نیز مطرح و مورد گفتگو قرار گرفت که طرف ارمنی نیز در توضیحاتی آمادگی خود برای مساعدت در این زمینه را مورد تاکید قرار داد. در این سفر بیگلریان و شاوردیان، نمایندگان ارامنه در مجلس شورای اسلامی ایران و عضو گروه دوستی ایران و ارمنستان، حسین امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.