وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه در واکنشی مداخله‌جویانه نسبت به ناآرامی‌های اخیر ایران، اطمینان داد که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر اعمال می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، آنالنا بائربوک ضمن تشریح جزئیات این طرح تحریمی احتمالی اتحادیه اروپا علیه ایران بر مسدود شدن دارایی مقام‌های ایرانی در اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت که مقام‌های ایرانی با ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا نیز روبه‌رو خواهند شد.

یک منبع وزارت امور خارجه آلمان به تازگی خبر داد که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک ۱۶ پیشنهاد برای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل ناآرامی‌های اخیر این کشور را ارائه داده‌اند.

همزمان با این مواضع، سخنگوی وزارت خارجه چین، در جریان نشست خبری دوره‌ای که روز گذشته برگزار شد و در واکنش ‌به اینکه بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده، اخیراً با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد تعدادی از مقام‌های این کشور را بر اساس قوانین داخلی خود تحت تحریم قرار داده است و طرف ایرانی هم ایالات متحده را به دامن زدن به درگیری‌ها در این کشور متهم کرده است، گفت: چین با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران مخالف است.

«مائو نینگ»، افزود: ما با دخالت کردن در امور داخلی کشورها با هر دستاویزی و به راه انداختن انقلاب‌های رنگی در کشورها تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر مخالفیم.

این واکنش‌ها در پی این مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در بیانیه‌ای به بیان اظهاراتی درباره اتفاقات اخیر ایران پرداخته و گفته بود آمریکا مقامات و نهادهای ایرانی  مانند پلیس امنیت اخلاقی را پاسخگو می‌کند و این هفته هزینه‌های بیشتری برای عاملان مقابله با اعتراضات در ایران ایجاد خواهد کرد.

در پی این بیانیه بایدن، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه چند فرد ایرانی، از جمله وزیر کشور و وزیر ارتباطات اعمال کرد.