رئیس‌جمهور گسترش تعاملات با هند را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

به گزارش ایرنا،  ابراهیم رئیسی عصر جمعه در ادامه دیدارهای خود در سومین روز از سفر به ازبکستان، در دیدار با «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در صنعت نفت و گاز، حمل و نقل و به ویژه مسیر ترانزیتی چابهار-آسیای میانه و همچنین همکاری در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، که دو کشور درباره آنها مواضع مشترکی دارند، می‌تواند زمینه مناسبی برای ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌های ایران و هند فراهم کند.

وی روابط فعلی دو کشور را دوستانه و صمیمانه توصیف کرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، گفت: شخصیت‌های مستقل هندی همچون آقای گاندی که مقابل استکبار ایستادگی کرده‌اند، همواره مورد تکریم ملت ایران هستند.

رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه نتوانستند مسیر پیشرفت ملت ایران را تغییر دهند.

نخست وزیر هند نیز در این دیدار ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی یک کشور علیه کشور یا کشورهای دیگر، به نقش و اهمیت کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه این بندر موجب توسعه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد.

«نارندرا مودی» همچنین به مواضع مشترک دو کشور درباره تحولات افغانستان اشاره کرد و ادامه همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تهران-دهلی را در این زمینه خواستار شد.

در این دیدار روسای جمهور دو کشور از یکدیگر برای سفر به هند و ایران دعوت کردند.

ایران و هند در مسیر توسعه روابط قرار دارند

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره گفت‌وگوی رئیسی و نارندرا مودی در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای، تاکید کرد: ایران و هند در مسیر توسعه بیش از پیش روابط قرار دارند.

«ناصر کنعانی» روز شنبه با بازنشر توئیت فارسی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، نوشت: «تهران و دهلی نو همدل و همزبان؛ ایران و هند در مسیر توسعه بیش از پیش روابط قرار دارند. نخست‌وزیر هند به زبان شیرین فارسی- که حضوری عمیق و قدمتی دیرینه در هند دارد- از گفتگوهای مثبت خود با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند می‌گوید.»

نخست‌وزیر هند در توئیتی به زبان فارسی نوشته بود: «با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی درباره طیف وسیعی از موضوعات گفت‌وگو نمودم. ما درمورد دوستی روبه رشد هند و ایران و دامنه تقویت روابط در بخش‌هایی مانند انرژی، تجارت و مسیرهای مواصلاتی مذاکره داشتیم.»