آمریکا می‌گوید نیروی دریایی سپاه قصد داشت یک «پهپاد دریایی» امریکا را توقیف کند و با خود ببرد اما ارتش امریکا مانع از این اقدام شد. سپاه این روایت را تکذیب کرده است.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری تسنیم و فارس خبر مشابهی را منتشر کردند که براساس آن ضمن تایید توقیف و رهاسازی این قایق کوچک امریکایی، گفته شده چون ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود و در مسیر کشتیرانی قرار داشت سپاه برای جلوگیری از بروز حادثه، اقدام به کنترل قایق کرد. در خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس و تسنیم آمده است: «با حضور ناوچه آمریکایی در منطقه و توجیه شدن به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر، قایق فوق با تصمیم فرمانده ناو پشتیبانی سپاه رها شد».

نیروی دریایی ارتش امریکا در منطقه ولی می‌گوید کشتی سپاه قصد داشت این پهپاد دریایی امریکا را با خود ببرد اما با حضور یک کشتی جنگی، یک قایق نظامی و یک بالگرد نظامی امریکا در محل حادثه، آنها مانع از توقیف و انتقال پهپاد دریایی خود توسط کشتی سپاه شدند. ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در خاورمیانه گفت سپاه پاسداران ابتدا یک پهپاد دریایی این ناوگان را توقیف و اندکی بعد آن را آزاد کرد. این پهپاد دریایی امریکا، Saildrone Explorer نام دارد. در خبر فارس و تسنیم اضافه شده است: نیروی دریایی آمریکا با روایتی هالیوودی و خلاف حقیقت سعی کرد از این اتفاق یک حماسه خلق کند تا شاید بتواند بخشی از ناکامی‌های خود را پوشش دهد.

نیروی دریایی ارتش امریکا در منطقه این گونه ماجرا را روایت کرده است: سپاه ایران یک قایق بی سرنشین و کنترل از راه دور (پهپاد دریایی) امریکایی را توقیف و تلاش کرد آن را بکسل کند اما زمانی که کشتی جنگی و بالگرد امریکایی در منطقه حاضر شدند این پهپاد دریایی را آزاد کرد. این حادثه در ساعت 11 شب (سه شنبه -دیروز) روی داد.

این پهپاد دریایی متعلق به «گروه ضربت 59» امریکاست. ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا پهپادهای دریایی گروه ضرب 59 را سال گذشته راه اندازی کرد.  این برای نخستین بار است که پهپاد دریایی ارتش امریکا در خلیج فارس مورد هدف سپاه قرار می گیرد.

این رهگیری پهپاد دریایی امریکا توسط سپاه، بدون حادثه و برخورد به پایان رسید و این در حالی است که تنش ها میان ایران و امریکا در سوریه در حال رشد است و همزمان مذاکرات هسته ای میان دو طرف به مراحل نهایی خود رسیده است.

در هفته گذشته هم میان ارتش امریکا و گروه های مورد حمایت ایران در سوریه، زد و خوردهایی نظامی روی داد گرچه ایران ارتباط با این گروه ها را رد می‌کند.  فرمانده دریایی امریکا اضافه کرد: کشتی جنگی Uss Thunderbolt به همراه قایق گشت ساحلی و بالگرد نظامی Seahawk-Mh60 امریکا به محل حادثه آمدند. نیروی دریایی امریکا به وسیله سیستم رادیویی با کشتی سپاه ارتباط برقرار و اعلام کردند که این پهپاد دریایی متعلق به امریکاست.

این فرمانده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اولین واکنش ما این بود که شفاف کردیم این پهپاد دریایی متعلق به دولت امریکاست و در آب های بین المللی در حال عملیات است و ما قصد داریم در صورت لزوم، اقدام کنیم». او ادامه داد حادثه به صورت مسالمت آمیز و بعد از 4 ساعت به پایان رسید. ایرانی ها، دو اتصال بکسل به پهپاد دریایی امریکا را آزاد و منطقه را ترک کردند. این حادثه یک بار دیگر نشان داد ایران به فعالیت بی ثبات کننده و غیرقانونی و غیرحرفه ای خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است در این باره با دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تماس گرفته اما پاسخی دریافت نکرده است. منطقه محل فعالیت ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا شامل تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس است مسیری که 20 درصد از نفت جهان از آن عبور می کند. دریای سرخ و محدوده کانال سوئز نیز محل ماموریت این ناوگان است.

در خبر خبرگزاری فارس و تسنیم با اشاره به پهپاد دریایی ارتش امریکا در خلیج فارس آمده است: این نوع شناورها که هنوز مشخص نیست با چه هدفی به خطوط کشتیرانی اعزام می‌شوند، به‌دلیل احتمال قطع ارتباطات ناوبری، می‌توانند منشأ بروز حوادث دریایی غیر قابل پیش‌بینی بشوند.