رئیس‌جمهور گفت: از شرایط و وضعیت زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی مطلع هستم. در این مدت زمانی نبوده که به فکر مردم و معیشت آنها نباشم، در این زمینه مبالغه نکردم و این ‌کف وظیفه یک مسئول است.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌ها،  مساله معیشت مردم را از ابتدای دولت مورد توجه دانست و گفت: برای مهار تورم و کاهش آن و نظارت بر قیمت کالاها مورد تاکید دولت بوده است‌. اعداد و رقم تورم از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با فروردین ۱۴۰۱ کاهشی است که اگر اصلاح اقتصادی نبود، تورم کاهش نمی‌یافت.

رئیسی با بیان اینکه اقدام دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها فقر مطلق را در جامعه کاهش داد و بر آن تاثیر داشت، گفت: در خانواده‌هایی به ویژه در روستاها شخصا به من گفتند که تنها با همین یارانه‌ها زندگی می‌کنند.

مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند

رئیس جمهور به تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی اشاره کرد و گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند، با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به شمار می‌رود و شناخت مساله و حل رفع آن و دنبال کردن مسایل مردم نیز در کنار هم قرار دارد. همواره به دولتمردان تاکید شده است که باید این نگاه را به مردم داشته باشد. اینکه مردم مشکل دارو داشتند و از نزدیک نبینیم که مشکل دارو دارند، یعنی چه و چه باید کرد.

وی دیگر رویکرد این دولت در یکسال اخیر عدالت‌محور عنوان کرد و گفت: بودجه ما بر اساس عدالت تنظیم و به آمایش سرزمینی هم توجه شده است و در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها و به کارگیری افراد تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. مساله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.

ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود

رئیس جمهور ستیز با فساد سومین رویکرد برشمرد و افزود: باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم و البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود

رئیسی رویکرد دیگر را مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف کشور دانست و گفت: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی اضافه کرد: حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم. از طرفی وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

مثل برخی دولت‌ها  منتظر تغییر نگاه بیگانگان نیستیم

رئیسی گفت: تلاش کردیم مشکلات کشور را با توجه به نگاه درون را رفع کنیم زیرا نگاه به دست بیگانه مشکلی را حل نمی‌کند و این نوع نگاه فقط ما را معطل می‌کند، نگاه به درون و داشته‌های ما مهم است. باید از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده شود، از این رو مساله تولید از محوری ترین نکات دولت است. بنابراین معتقدیم باید به درون و ظرفیت‌های داخلی و اتکا به نیروهای کشور توجه داشته باشیم و مانند برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.

کسری بودجه ام‌المسائل کشور است

رئیسی در ادامه به مساله کسری بودجه در آن زمان و این که رهبری از آن به عنوان ام المسائل یاد کردند، اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار تورمی زیادی هم داشت اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵ درصد رسید.

گشت مدیران  فعال‌تر از همیشه خواهد شد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات گشت ارشاد مدیران و در کنار آن برقراری امنیت اجتماعی، گفت: من گشت ارشاد مدیران وعده دادم و به آن عمل کردم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و در حال سرکشی در دستگاه‌های مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات به محض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیر کل و معاون وزیر است.

 

ارتباط ایران و چین باید توسعه پیدا کند

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران همکاری‌های بسیاری با چین داشته است و مصمم هستیم به ارتقای آن و ارتباط با چین و آن را متاثر از مسایل بین‌المللی و دیگر مسایل نمی‌کنیم، به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی این روابط باید توسعه یابد.