رئیس‌جمهور هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول در حوزه جمعیت را پیش‌نیاز تحقق اهداف کشور در این حوزه خواند و گفت: ضروری است نگرانی‌های ایجاد شده در پایش جمعیت، منجر به اقدامات سریع، جامع و هماهنگ در اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» شود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در دومین جلسه ستاد ملی جمعیت که دیروز برگزار شد، جمعیت را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور عنوان کرد و بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها در تحقق مصوبات ستاد ملی جمعیت تأکید کرد.

وی افزود: نتیجه برگزاری چنین جلساتی باید اجرای کامل و دقیق مصوبات در حوزه حمایت از خانواده جمعیت باشد. دستگاه‌هایی که در قانون مسئولیتی به آنان تکلیف شده، باید تلاش کنند وظایف محوله را با جدیت و کامل انجام دهند.

رئیسی توجه ویژه ستاد ملی جمعیت به استان‌هایی را که از نظر شاخص‌های مربوط به جمعیت، وضع مناسبی ندارند ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مسئول موظف هستند به استان‌هایی که در شاخص‌هایی همچون نرخ باروری، آمار طلاق و پیری جمعیت در معرض خطر قرار دارند، توجه ویژه داشته باشد.

رئیس‌جمهور هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول در حوزه جمعیت را پیش‌نیاز تحقق اهداف کشور در این حوزه خواند و بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای شاخص‌های جمعیتی در همه استان‌های کشور تاکید کرد.

رئیسی تصریح کرد: ضروری است سامانه پایش تسهیلات دولتی به زوج‌های جوان، در راستای تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی ستاد ملی جمعیت تشکیل شود.

رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه اشکالات احتمالی قانون حمایت از خانواده و جوانی نباید مانع اجرای آن شود، از دستگاه‌های مسئول خواست که این قانون را با جدیت و قوت اجرا کنند.

 رئیسی همچنین به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ماموریت داد تا در حین اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ابهامات و کاستی‌های احتمالی آن را احصا و ضمن ارائه گزارش به ستاد ملی جمعیت، از راه‌های مقتضی برای برطرف شدن‌ موارد مورد نظر کوشش کند.

 

همه دستگاه‌ها به صورت جهادی برای اربعین فعال باشند

رئیس‌جمهور دیروز همچنین در جلسه هیات دولت با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی همه تمهیدات لازم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آیین اربعین، افزود: لازم است همه دستگاه‌ها به صورت جهادی چه در بُعد رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور عراق و چه در تامین زیرساخت‌های لازم، در زمینه تسهیل زیارت اربعین برای زائران فعال باشند.

رئیسی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اجتماع عظیم مردمی اربعین تاکید کرد و افزود: همه دستگاه‌های دولتی به وظایف خود در تسهیل‌گری حضور مردم با همه توان عمل کنند و ستادهای مردمی را یاریگر خود بدانند.

رئیس‌جمهور همچنین به استانداری‌ها ماموریت داد تا با حمایت از گروه‌های مردمی و جهادی در استان‌ها، از ظرفیت عظیم این گروه‌ها در برگزاری راهپیمایی اربعین بهره ببرند.

 

 نظارت جدی بر روند اجرایی شدن مصوبات استانی

پیگیری مصوبات سفرهای استانی، محور بعدیِ سخنان رئیس‌‌جمهور در جلسه هیات دولت بود.  رئیسی با اشاره به پایان دور اول سفرهای استانی، پیگیری و اجرای مصوبات این سفرها را گام مکمل در تحقق اهداف سفرها دانست و از معاون اجرایی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشور خواست بر روند اجرایی کردن مصوبات سفرهای استانی به دقت نظارت کنند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این جلسه پس از استماع گزارشی درباره سرانه مصرف پروتئین در کشور، تنوع سبد مصرف پروتئین کشور را یک ضرورت دانست و با توجه به ظرفیت آبزی‌پروری در جنوب و شمال کشور از وزیر جهادکشاورزی خواست موانع افزایش سرانه مصرف آبزیان را از سفره مردم برطرف کند.