وزیر خارجه اردن اعلام کرد که این کشور بخشی از ائتلاف عبری- عربی علیه ایران نخواهد بود و این مسئله اساسا مطرح نیست.

ایمن الصفدی، در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در بیروت در گفت‌وگو با روزنامه النهار در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافات با ایران گفت: همه ما خواهان روابط خوب با ایران هستیم و برای تحقق این مسئله باید دلایل این تنش‌ها حل شود. وی تاکید کرد: ما بار دیگر از اینجا اعلام می‌کنیم که همواره خواهان گفت‌وگویی هستیم که تمام مسائل را شامل شود تا به مرحله ثبات و همکاری برسیم.

صفدی در پاسخ به این سوال که وزرای کشورهای عربی در این باره اختلاف نظر ندارند، اظهار کرد: در خصوص اولویت‌ها اختلاف نظری وجود ندارد؛ به این معنا که همه ما در مسئله ثبات و امنیت در کنار خلیج(فارس) می‌ایستیم و امنیت

خلیج (فارس) بخشی از امنیت ما است.

ایمن الصفدی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که اختلافات ایرانی- عربی وجود ندارد بلکه وجود دارد اما همه ما مسئولان عربی خواهان عبور از این اختلافات از طریق برگزاری گفت‌وگوهای صریح و شفاف هستیم به گونه‌ای که همه مسائل را روی میز قرار دهیم و برای حل اختلافات رایزنی کنیم؛ در غیر این صورت این بحران‌ها ادامه خواهد داشت و منطقه بهای آن را پرداخت می‌کند.

وزیر خارجه اردن درباره تشکیل ناتوی منطقه‌ای و اظهارات پادشاه این کشور در این خصوص تاکید کرد: ملک عبدالله این مسئله را مطرح نکرد بلکه در گفت‌وگویی در خصوص تشکیل مکانیزمی شبیه به ناتو در منطقه عربی از او سوال شد و ما موافق هر طرحی هستیم که در راستای همکاری‌های عربی باشد. بنابراین ما در کنار هر نوع طرحی هستیم که در مقابله با چالش‌ها و تروریسم و غیره باشد. اما چیزی که در رسانه‌ها اعلام شد مبنی بر طرح منطقه‌ای که اسرائیل بخشی از آن باشد به ما پیشنهاد نشده و ما به دنبال ایجاد ائتلاف علیه کسی نیستیم بلکه به دنبال ایجاد مکانیزم‌های مشترک هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند این یک طرح عربی -اسرائیلی برای مقابله با ایران است، گفت: این مسئله اساسا مطرح نشده و چیزی که در اردن اعلام شده است تشکیل یک ائتلاف عربی مشترک برای مقابله با چالش‌های مشترک است. بنابراین ما بخشی از ائتلاف عربی- اسرائیلی علیه ایران نخواهیم بود و این مسئله به ما پیشنهاد نشده است و در نشست سران عربی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که قرار است در عربستان برگزار شود نیز مطرح نخواهد شد.