درپی سفر روزگذشته رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران، نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی در این نشست، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر دارای اولویت است و ما حتما بنا داریم این همکاری را گسترش دهیم.

او با اشاره به امضای 9 یادداشت تفاهم و سند همکاری میان دو کشور، افزود: امضای این اسناد نشان اراده دو کشور برای توسعه روابط و مناسبات خود است. روابط تجاری دو کشور در ماه‌های اخیر 50 درصد رشد داشته است و حتما سطح این روابط می‌تواند بیشتر افزایش یابد. سطح تعاملات دو کشور را می‌توانیم در گام اول تا سه میلیارد دلار قرار دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما معتقدیم علاوه بر روابط دو جانبه روابط منطقه ای میان ایران و قزاقستان و سایر کشورهای منطقه هم باید گسترش یابد. از جمله همکاری های دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای مثل پیمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا.

رئیسی افزود: علاوه بر همکاری های منطقه‌ای بنای دو کشور این است که در سازمان‌های بین‌المللی هم گام‌های جدی بردارند، به ویژه که درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی نگاه‌های مشترکی وجود دارد. مثلا ما در موضوع افغانستان نظر مشترکی داریم که باید حتما در این کشور دولت فراگیری تشکیل شود تا از همه گروه‌های سیاسی و اقوام پشتیبانی کند. ما اتفاق نظر داریم حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نبوده و مشکلی را حل نمی‌کند. ما اعتقاد داریم مسائل هر منطقه را باید مسئولان و مردم آن منطقه حل کنند. گره مسائل منطقه‌ای به دست خود منطقه باز می‌شود و حضور بیگانگان بیشتر به مشکلات می‌افزاید.

 در موضوعات منطقه‌ای اشتراک نظر داریم

رئیس جمهور قزاقستان نیز در ادامه این نشست با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را عمیق توصیف و عنوان کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق‌ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مساله را فراموش نخواهند کرد.

قاسم ژومارت توکایف همچنین با اشاره به اتصال مسیر ریلی دو کشور و مهم توصیف کردن آن برای منطقه، افزود: درباره همکاری در زمینه تولید و کشاورزی مذاکرات خوبی داشتیم که می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح روابط دو کشور داشته باشد.

او با بیان اینکه اسناد همکاری که امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های دو کشور را یک گام به پیش ببرد، افزود: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. دو کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود.