نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز، دوشنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه این نشست با تکرار اینکه توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است، مدعی شد که مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است.

رافائل گروسی با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران بلندپروازانه است و تردیدهایی جدی درباره آن وجود دارد گفت: ما همیشه باید تا زمانی که بتوانیم این موضوع را روشن کنیم ادامه دهیم. من راه دیگری نمی‌بینم. وی ادعا کرد که «این مسائل از بین نمی‌روند. حل نمی‌شوند و روشن نمی‌شوند».

گروسی در آستانه آغاز نشست شورای حکام آژانس نیز گفت: ایران راه دیگری ندارد و باید در باره ابهام‌های موجود در برنامه هسته‌ای خود توضیح دهد.مدیر کل آژانس افزود که قرار است پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در نشست این هفته آژانس بررسی شود.

گروسی همچنین دیروز در حاشیه نشست شورای حکام و در نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد که در مقام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طرفدار یا مخالف قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران نیست.وی افزود: تصمیم‌گیری درباره قطعنامه در حیطه اختیارات اعضای شورای حکام است.گروسی در پاسخ به پرسشی درباره هشدار ایران درباره صدور قطعنامه شورای حکام عنوان کرد که در این زمینه پیش‌داوری نمی‌کند اما مدعی شد که تضعیف همکاری‌ها به سود کسی نیست.

انتظار گروسی برای  الحاق اسرائیل به ان‌پی‌تی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که انتظار دارد اسرائیل به پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) ملحق شود اما این قدرت را ندارد دولتی را به اتخاذ این تصمیم وادار کند.وی گفت: من معتقدم هر کشوری باید ان‌پی‌تی را امضا کند، از جمله اسرائیل، اسرائیل یکی از معدود کشورهای جهان است که تصمیم گرفته‌ است ان‌پی‌تی را امضا نکند.

گروسی درباره سفرش به تل‌آویو هم گفت: به عنوان مدیر کل آژانس

بین المللی انرژی اتمی بسیار مهم است، من با همه صحبت می‌کنم. من باید این کار را انجام دهم. من نمی‌توانم با برخی صحبت کنم و با برخی دیگر نه.وی ادعا کرد که سفر او از آن جهت مهم است تا با کسانی که علاقه خاصی به فعالیت‌های آژانس دارند یا مسائل مهمی را در این زمینه مطرح می‌کنند گفت‌وگو کند. مدیرکل آژانس با این حال ادعا کرد که حامل پیامی در سفر به فلسطین اشغالی نبوده و «سرگرم کاری است که باید انجام دهد». گروسی در عین حال اظهار کرد پیام او به سران صهیونیستی این بوده که بگذارند آژانس کارش را انجام دهد.

متناسب با اقدام شورای حکام، پاسخ‌ می‌دهیم

درهمین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران براساس پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی تروییکای اروپایی و آمریکا تصریح کرد: در مورد نتیجه جلسه پیش‌داوری نمی‌کنیم، ولی ما متناسب با اقدام و اتفاقی که بیفتد پاسخ‌ می‌دهیم.سعید خطیب‌زاده دیروز در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیما درباره ارسال پیش نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همان طور که می دانید‌‌ نشست فصلی شورای حکام آژانس در حال برگزاری است، امروز آغاز شده است و چند روز ادامه خواهد داشت.وی با بیان این که به صورت معمول دو موضوع پادمانی مربوط به ایران و گزارش اجرای برجام که به صورت فصلی ارائه می‌شود در دستور کار بوده است گفت: البته موضوعات دیگری هم در دستور کار است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس‌‌ انجام نشده، جمع‌بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت‌گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.خطیب زاده با بیان این که گزارش ارایه شده دقیق نیست، تصریح کرد: ما صریح و روشن گفتیم که این گزارش بی‌اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است، در همین ارتباط‌‌ افزود: معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.

خطیب‌زاده گفت: همان طور که وزیر امور خارجه اعلام کردند، ما به هیچ وجه نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدام این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایرانرا . ما این اقدام را برخلاف دیپلماسی می‌دانیم آنها تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای را ارائه کنند، ما این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم و معتقدیم که این اقدامات هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد مخالفت کشورهایی همچون چین و روسیه با این قطعنامه و ارزیابیش از نتیجه شورای حکام خاطرنشان کرد: البته رویه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام مشخص است که به چه سمتی خواهد رفت. ۳۵ عضو شورای حکام نظرات خود را اعلام خواهند کرد و ایران هم به عنوان ناظر، نظرات خود را می‌گوید.خطیب‌زاده با بیان این که امیدواریم با توجه به آنچه گفته شده سه کشور اروپایی و آمریکا از مسیر اشتباه خود‌‌ در این ارتباط عقب نشینی کنند گفت: قطعا هم چین و هم روسیه و هم آنچه ایران گفته مبنی بر مخالفت است واگر موضوع به رای گیری گذاشته شود، باید دید رای منفی این دو کشور و احتمالا کشورهای دیگر به چه سمتی کل این موضوع را خواهد برد.؟ آنچه مهم است این است که اصل این ماجرا که مردود است، اثرات وضعی بر همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی که بعد ازبیانیه مشترک ۵ مارس آغاز شده، خواهد داشت و همچنین بر روند مذاکرات وین، اثر خواهد گذاشت.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما پیشداوری نمی‌کنیم، اما قطعا متناسب با اتفاقی که بیافتد پاسخ‌های خود را خواهیم داشت.

پاسخ‌هایمان به آژانس

دقیق بوده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز همزمان با جلسه شورای حکام و در گفت‌وگو با یک رسانه عربی با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان و در راس آن‌ها اسرائیل استناد می‌کند تاکید کرد: پاسخ‌هایی که تاکنون به آژانس دادیم دقیق بوده است.

محمد اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: پاسخ‌هایی که تاکنون به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی داده‌ایم، دقیق بوده است.

وی گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده جدی برای "قانع‌کننده" توصیف کردن پاسخ‌های ما ندارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان ما و در راس آن‌ها اسرائیل استناد می‌کند.

اسلامی گفت: قطعنامه‌ای که برخی در شورای حکام برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند اوضاع جدیدی را بوجود نخواهد آورد. آژانس باید نفوذ سیاسی در داخل خود را متوقف کند و به قوانین پایبند باشد.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هدف قرار دادن سایت‌های ما انتقاد نکرد و این یک پرسش بزرگ است. سلاح هسته‌ای در راهبرد ما جایی ندارد و چیزهایی که مطرح می‌شود تنها اتهامات مغرضانه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بدون توجه به نتیجه توافق به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای خود ادامه می‌دهیم. ما آماده پایبندی به توافق هسته‌ای هستیم به شرطی که طرف‌های دیگر به تمام بندهای توافق پایبند باشند.