۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، مقامات ارشد ایران و تاجیکستان در حضور سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضا رساندند.این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید.

 مصمم به گسترش روابط با تاجیکستان هستیم

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر سال گذشته خود به دوشنبه، گفت که بعد از این سفر روابط دو کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز فقط در حوزه

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود، از پذیرش دعوت جمهوری اسلامی توسط «امامعلی رحمان» و سفرش به تهران قدردانی و ابراز امیدواری کرد این سفر، گام مؤثری برای ارتقای روابط دو کشور و زمینه‌ساز تصمیمات خوبی در عرصه روابط دیپلماتیک و دیگر حوزه‌ها باشد.

رئیس‌جمهور گفت: با تاجیکستان به دلایل مختلف همسایگی و روابط فرهنگی، دینی و روابط همزبانی و هم تمدنی ارتباطات خوبی به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داریم.

وی ادامه داد: سفری که در آغاز کار دولت سیزدهم به دعوت رئیس‌جمهور تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و دیدار دوجانبه به این کشور داشتم، نقطه عطفی برای روابط دو کشور بود.

رئیسی با اشاره به این‌که بعد از سفرش به دوشنبه روابط دو کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز فقط در حوزه تجاری افزایشی ۴ برابری در مبادلات تجاری صورت گرفته، اظهار داشت: در حوزه‌های دیگر هم گام‌های خوبی برداشته و تفاهم‌نامه‌هایی در دوشنبه امضا شد.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: امروز با سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید بین دو کشور تردیدی ندارم گام بلندی در روابط برداشته خواهد شد و مصمم هستیم براساس گفت‌وگوهای انجام شده بین دو کشور، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن و علم و فناوری به نحوی تداوم یابد که هر دو کشور و ملت شاهد روابط بهتر از گذشته و حال حاضر باشند.

رئیسی افزود: این روابط دوجانبه را می‌توانیم به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی و بین‌المللی تبدیل کنیم و این روابط بین دو کشور همسایه مسلمان برای دو ملت و منافع دو کشور می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

ارتباط بخش‌ خصوصی ایران و تاجیکستان فعال‌تر شود

در ادامه این نشست خبری،‌ رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: در ساحت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، فعال شدن روابط بخش خصوصی ایران و تاجیکستان تأکید می‌شود و راه‌اندازی همکاری‌های گسترده در مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی دو کشور به نفع هر دو طرف است.

امامعلی رحمان با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور ایران به این سرزمین باستانی گفت: در آغاز سال ۳۰ سالگی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را جشن گرفتیم تاجیکستان و ایران در این دوره برای یافتن راه‌های تحکیم و توسعه مناسبت‌های فراگیر و تأمین گسترش آن به تدبیر عملی اندیشیده و به سطح بالایی رسیدند.

رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: با توجه به توافق‌های قبلی و برنامه‌های درازمدت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی تا سال ۲۰۳۰، امروز سندهایی برای تشکیل شورا و کمیته مشترک سرمایه‌گذاری به امضا رسید.

رحمان تصریح کرد: این تفاهم‌نامه‌ها با همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی جانی تازه خواهد بخشید و امیدواریم با توجه به ارزش‌های مشترک تاریخی و تمدنی، شاهد رشد روابط باشیم.

تأکید بر ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه

روسای‌جمهور ایران و تاجیکستان با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و متعدد موجود در دو کشور به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه، بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان دو کشور تاکید کردند.

رئیسی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور محترم تاجیکستان به تهران قطعا نقطه عطفی در مسیر تقویت و تعمیق روابط دو کشور است، گفت: روابط دوستانه و برادرانه تهران و دوشنبه بر پایه اشتراکات گسترده تاریخی، فرهنگی و زبانی بنا شده و فراتر از روابط صرف همسایگی است.

رئیسی با بیان اینکه تاجیکستان را برادر، هم‌زبان و خویشاوند جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم، اظهار داشت: رشد و پیشرفت تاجیکستان پیشرفت ایران و سختی و رنج او رنج ما است. تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور خواهد بود.رئیس‌جمهور نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان و مبارزه با افراطی‌گری، تروریسم و جنایت‌های سازمان‌یافته را از جمله دغدغه‌های منطقه‌ای مشترک ایران و تاجیکستان برشمرد و تصریح کرد: دو کشور بر این نکته که حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه امنیت‌آفرین نبوده و نیست، اشتراک نظر دارند.امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست، روابط تهران و دوشنبه را عمیق و دوستانه توصیف کرد و گفت: پس از سفر آقای رئیسی به دوشنبه و همچنین ارتقای عضویت ایران در سازمان شانگهای، گام‌های موثری برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده و حجم تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور به چند برابر سطح گذشته ارتقا یافته است. این سطح از افزایش در حجم تبادلات و تعاملات دو کشور امری لازم بوده، اما با توجه به کیفیت روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود در دو کشور کافی نیست.

رئیس‌جمهور تاجیکستان تسهیل تردد گردشگران و به ویژه فعالان اقتصادی و همچنین برقراری پرواز مستقیم را از زمینه‌های موثر در گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و افزود: تاجیکستان علاقمند به افزایش هر چه بیشتر سطح مراودات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است و نقشه راه توسعه روابط دو کشور در افق سال ۲۰۳۰ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از این هدف پیش روی طرفین تصویر کرده است.امامعلی رحمان اظهار داشت: ایران و تاجیکستان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های مشترکی درباره مسائل منطقه دارند که این موضوع می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

روسای جمهور دو کشور همچنین در این دیدار بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان دو کشور تاکید کردند.