گزارشگر ویژه سازمان ملل در یک نشست خبری گفت که دارایی بلوکه شده ایران نزدیک به ١٢٠ میلیارد دلار است و تحریم‌های یکجانبه حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است.

به گزارش ایلنا، آلنا دوهان، ادامه داد: ایران مشمول دامنه طولانی تحریم‌ها بوده است. آمریکا تحریم‌های مالی را علیه ایران تحمیل و سعی کرده ایران را از نظام مالی جهان منزوی کند. هدف این تحریم‌ها بانک مرکزی ایران بود و نفت و بخش‌های کلیدی ایران مشمول تحریم‌ها شدند. بعد از برجام و قطعنامه ٢٢٣١ تمام تحریم‌های ثانویه از جمله تحریم‌های فناوری برداشته شد. سازمان ملل تلاش کرد از طریق برجام در ایران فعالیت کند. در زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام تحریم‌ها مجددا اعمال شد. دارایی بلوکه شده ایران نزدیک به ١٢٠ میلیارد دلار است. کشورهای متعددی از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند. برای اینکه به این نتیجه برسیم که تحریم‌ها اثراتی بر بخش‌های کلیدی ایران داشته‌اند اقدامات و تحقیقات زیادی انجام شده است.

دوهان گفت: تحریم‌های یکجانبه و تهدید به اعمال تحریم‌ها بحث حقوق انسانی در ایران را به خطر انداخته است و باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت‌ها شده و به معیشت مردم آسیب‌زده و اقشار آسیب‌پذیر شامل زنان و مهاجران بیشترین آسیب را دیده‌اند. از سوی دیگر تمام این تحریم‌ها باعث شده تا مشکلاتی در خصوص تبادلات بانکی و پولی به وجود بیاید و ایران حتی برای دریافت وام‌های خود با مشکل مواجه شود و این برای اتباع سایر کشورها هم مشکل ایجاد کرده است. جلوگیری از پرداخت حق عضویت موجب شده تا ایران از مشارکت از فرآیندهای بین‌المللی محروم شود.

وی افزود: دغدغه من این است که اقدامات قهری یکجانبه به عنوان تنبیهی، موازین حقوق بشر جهانی را نقض می‌کند. تحریم‌هایی علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریم‌های ثانویه امری غیرقانونی است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر شما با مخالفت‌های جدی مواجه شد آیا در سه مقصد پیشین هم با این مخالفت‌ها مواجه بوده‌اید، گفت: قبل از اینکه به ایران سفر کنم جریانی علیه سفر من شکل گرفت و خواستند برای سفرم پیش‌شرط مطرح کنند. همیشه به همین شکل است و همیشه علیه سفرهای من کارزار شکل می‌گرفت که این ماموریت اساسا درست نیست. آن‌ها نمی‌دانند که موضوع سفر من چیست و سایر موضوعات حقوق بشری را مطرح می‌کنند. ما ۴٠ نوع ماموریت در شورای حقوق بشر داریم که هرکدام به موضوع مشخصی می‌پردازد. به طور مشخص کشورهای وضع‌کننده تحریم با ماموریت من مخالفند. بنابراین تجربه شخصی من این است که کارزارها همیشه بوده که حتی برخی ملیت من را زیر سوال می‌بردند.