نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۳ طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، چگونگی شفافیت آرای مجمع تشخیص، مجلس، هیات وزیران و شوراهای اسلامی شهر و روستا را تعیین اما با شفافیت جلسات هیات رئیسه مخالفت کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان در جریان بررسی طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با 175 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه با اصل ماده 3 این طرح موافقت کردند.

بر اساس ماده 3 این طرح مشمولان این قانون از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام (فقط در اجرای اصل 112 قانون اساسی در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان) هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای موضوع این قانون موظفند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیون های تابع آن ها و آرای ماخوذه از اعضا را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند، حداکثر ظرف یکماه در پایگاه اطلاع رسانی خود با قابلیت خوانش رایانه ای منتشر نمایند.

البته نمایندگان مجلس به پیشنهادی مبنی بر اینکه هیئت رئیسه مجلس موظف است که مشروح مذاکرات قوانین و جلسات خود و آرای ماخوذه را حداکثر تا یک هفته پس از هر جلسه را صرفا برای نمایندگان مجلس در سامانه مجلس شورای اسلامی منتشر کند؛ رای ندادند. این پیشنهاد جهت تصویب نیاز به دو سوم رای نمایندگان داشت که به حد نصاب به تصویب نرسید.