پس از جلب نظر روسیه، طرف‌های برجامی با خوشبینی از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما درخصوص احتمال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در روزهای اخیر به پیشرفت قابل توجهی دست یافته‌ایم، گفت: در مورد بازگشت به برجام به تعامل با مسکو ادامه می‌دهیم.

ند پرایس، افزود: در ارتباط با تضمین‌های آمریکا به روسیه درخصوص برجام افزود: ما مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای در ایران که بخشی از اجرای کامل برجام هستند را تحریم نخواهیم کرد. ما فراتر از این امر تضمینی به روسیه نداده‌ایم.

پرایس گفت: ما به صورت واضح اعلام کرده‌ایم که تحریم‌های جدید روسیه به بازگشت احتمالی به پایبندی کامل به برجام ربطی ندارند و این تحریم ها نباید هیچ تاثیری بر اجرای برجام داشته باشند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی اعلام کرد، بنا به درخواست مسکو برخی مفاد ضروری به متن توافق احتمالی وین اضافه شده‌ تا از همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اطمینان حاصل شود.

ماریا زاخارووا تصریح کرد: «برای تضمین اینکه تمامی پروژه‌ها و حیطه‌های فعالیت پیش‌بینی‌ شده در برجام از جمله همکاری با ایران در نیروگاه اتمی بوشهر از آثار منفی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه مصون بمانند مفاد ضروری اضافی در متن توافق آتی قرار گرفته‌اند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با خوش بینی نسبت به توافق احتمالی گفت: طرف‌های حاضر در مذاکرات وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند.رافائل گروسی افزود: مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شد. بنابراین، من خیلی خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته که از آمریکا ضمانت دریافت کرده. امیدوارم به زودی به توافق دست پیدا کنیم.البته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین آمریکا را مسئول تاخیر در توافق معرفی کرد و در صفحه توییترش درباره گزارش‌های اخیر راجع‌ به موضع روسیه در مذاکرات وین نوشت: فاجعه است! از گمانه‌زنی‌ها درباره موضع روسیه در مرحله آخر مذاکرات وین خسته‌ شده‌ام. سوء تفاهم‌ها، سوءتعبیرها و تحریف واقعیت. لب مطلب این که، به نتیجه رسیدن توافق به روسیه بستگی ندارد، به بقیه بستگی دارد،‌ به ویژه آمریکا.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای چینی خود تاکید کرد در صورت واقع بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را با حمایت همه طرف‌های مذاکره کننده در وین نهایی خواهیم کرد.