عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعتقاد به اینکه جریان‌های تندروانه جز با توجیه عالمان دینی صورت عملی پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: البته این وضع عمومی نامطلوب روحانیت کشورهای اسلامی چه در گذشته و چه امروز استثنائاتی هم دارد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی طی سخنانی در همایش الهیات عملی در ارتباطی ویدیوئی با بیان اینکه یکی از پدیده‌های که در سطح جهان اسلام با آن مواجهیم کاهش تاثیر نفوذ روحانیت در میان مردم است، اظهار کرد: در بررسی چرایی آن باید توجه داشت که پس از جنگ جهانی دوم دو مسئله ظهور پیدا کرد یکی با تقسیمات مرزی جدید کشورهای تازه‌ای در منطقه غرب آسیا ایجاد کردند و در این تقسیم‌بندی مسائلی از لحاظ تعارض قومی، دینی و مذهبی را بنا کردند تا درگیری‌های این ملت‌ها فرصت‌های استعماری برای آنان فراهم کند.

لاریجانی ادامه داد: نکته دوم این است که بیشتر حکومت‌هایی که باقی گذاشته‌اند خصلت‌های دیکتاتوری و وابستگی فرهنگی و سیاسی به قدرت‌های بزرگ دارند و بی‌عدالتی در وجوه مختلف حکومتشان وجود دارد. به‌ویژه منصرف‌کردن مسلمانان از روحیه همبستگی و توجه به مسائل مهم و سرنوشت‌ساز اسلامی جزء وظایف این حکومت‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: راز بسیاری از نابسامانی‌های فکری  دهه‌های اخیر در همین وابستگی سازمان روحانیت به دولت‌ها نهفته است. در عالم تشیع روحانیت از اساس یک نهاد مستقل از قدرت‌های حاکم و اقتصادی بود.