غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون مشترک مجلس می‌گوید: طرح صیانت بیرون از مجلس طراحی‌شده و صاحب دارد و به زودی، صدای صاحبانش هم درخواهد آمد.

نوری درباره کند شدن سرعت اینترنت در روزهای اخیر به خبرانلاین گفت: کند شدن سرعت اینترنت مربوط به این طرح نیست ولی می‌توان گفت مربوط به همین سازوکارهای موجود است که به‌نوعی با چند درجه رقیق‌تر در طرح صیانت دیده‌شده است.

به گفته وی سازوکارهایی در کشور داریم که با آن سرعت را کنترل می‌کنند و طرح صیانت، دست کنترل‌کنندگان این سازوکارها را باز می‌گذارد تا به راحتی، اعمال نظر کنند. الآن ما می‌توانیم در مجلس تذکر بدهیم که وزیر محترم چرا سرعت اینترنت پایین است؟ ولی بعد از طرح صیانت دیگر نمی‌توانیم چنین سؤالی بپرسیم چون بعد از تصویب این طرح، وزیر ارتباطات کاره‌ای نخواهد بود و موظف به پاسخگویی نیست.

وی در برابر این پرسش که مرکز پژوهش‌های مجلس هم ایرادات بسیاری براین طرح گرفته بود و چرا نظر مرکز پژوهش‌ها در مورد این طرح هنوز اعمال نشده است؟ توضیح داد: نه‌فقط نظر مرکز پژوهش‌ها بلکه نظر هیچ مخالفی در مورد طرح صیانت از ابتدا اعمال نشد. مرکز پژوهش‌ها علاوه بر نظر کارشناسان خود، نظر دانشگاه‌ها، مراکز علمی، کاربران و فعالان اپلیکیشن ها را گرفته بود، جلسات مفصلی گذاشته بودند و اشکالات و ایرادات هم مستند و متقن بودند ولی همه را کنار گذاشتند و حتی دیدیم که یکی از نمایندگان حامی طرح صیانت به صراحت و در شبکه خبر تأکید کرد آن‌ها پیشنهاد دادند و ما کار خودمان را کردیم.

نوری ادامه داد: استدلال‌های موافقان و طراحان این طرح نشان می‌دهد این‌ها با اسم پلت فرم و نرم‌افزار و تکنیک‌های آن کاری ندارند، بلکه دغدغه آن‌ها دیتاهایی است که مبادله می‌شوند. آن‌ها با متن‌ها یا ویدئوهایی که منتشر می‌شود، کاردارند. بنابراین، فرق نمی‌کند این محتواها در چه بستری منتشر شوند. الآن پلتفرم‌های چینی و روسی هم فیلتر هستند.

درواقع، این‌ها با اساس فکر مردم و گردش آزاد اطلاعات مشکل‌دارند و به خاطر همین در هر بندی از طرح تلاش کرده‌اند تا محدودیت ایجاد و فضای مجازی را کنترل کنند.به گفته وی می‌خواهند کنترل بر فضای مجازی را از دست دولت خارج کنند زیرا نگرانند دولت‌ها، حداقل به خاطر رأی مردم، مقدار پهنای را وسیع‌تر کنند. علاوه براین، با حذف وزارت ارتباطات، نظارت نمایندگان مجلس هم منتفی می‌شود. نهایتاً هم می‌خواهند کنترل را به نهادهای نظامی واگذار کنند تا  فضای مجازی به زیان مردم، محدود شود.اکثر مواد طرح به ویژه مواد مهم واصلی، آشکار و نهان، هدف محدودسازی را تعقیب می‌کند و این نکته، چندان غیرطبیعی هم نیست زیرا نگاه طراحان و حامیان صیانت، مخالفت با گردش آزاد اطلاعات است و آن‌ها با هر نوع فعالیت فرهنگی و با هر نوع گفت‌وشنود در این فضا مخالف هستند.

عضو کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی درمجلسخاطرنشان کرد: من ازجمله نمایندگانی بودم که از ابتدای شکل‌گیری این طرح بالای سر آن بودم و تابه‌حال، هیچ کسب‌وکاری حتی در یک مورد هم نگفته این طرح خوب است و دست شما درد نکند بلکه همه نامه اعتراضی نوشتند، امضاهای الکترونیک جمع کردند، کمپین گذاشتند و نامه‌های متعدد به مرکز پژوهش‌ها نوشتند.

نوری درباره سابقه این طرح هم گفت: از زمانی که این موضوع حساس و مهم در کمیسیون مطرح بود بنده از کمیسیون فرهنگی پیگیر آن شدم، گفتند این طرح در کارگروه با مسئولیت آقای یزدی خواه کار می‌شود و گفته‌اند که هیچ اطلاعاتی از آن بیرون داده نشود. گفتم بسم‌الله!  این اولین بار است که در مجلس، طرحی کار می‌شود که گفته‌اند اطلاعات آن را به بیرون ندهید حتی به نمایندگان، داستان چیست؟ من حساس شدم و خیلی پیگیری کردم گفتند که آقا بگذاریم بعد از انتخابات. من دیدم ظاهراً خبرهایی است.

به گفته وی بعد از انتخابات ریاست جمهوری این طرح به صحن آمد و در عرض دو هفته در صحن تا بخواهند نمایندگان نظر دهند سه بار عوض شد. یک‌بار ۳۴ ماده‌ای، یک‌بار ۳۷ ماده‌ای و یک‌بار ۲۶ ماده‌ای بود و هر بار این طرحی که بارگذاری می‌شد،  تغییر می‌کرد، چند بار هم که بعد از ارجاع به کمیسیون دچار  تغییر شد. چون این زمینه و مخفی‌کاری‌هایی که در مورد این طرح وجود دارد را می‌دانستم، پیشنهاد دادم جلسات باید علنی پخش شود. ما ۱۳ جلسه رسمی داشتیم درحالی‌که  می‌گویند ۴۰ جلسه برگزارشده، متعجبم این ۲۷ جلسه را با چه کسانی و کجا داشته‌اند؟ همه این‌ها مخفی‌کاری و شک‌برانگیز است. آن‌هایی که با شک و تردید به این طرح می‌نگرند، حق دارند چون روش کار از شروع این طرح توأم با شک و تردید و شبهه برانگیز بوده است.