محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران روز گذشته در یکصد و سومین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران با انتقاد از افرادی که در موضوع قانون بازنشستگی مواردی را علیه وی طرح کردند گفت: یک روز می گفتند افشانی با سپاه ساخت و پاخت کرده برای اینکه مشکلش را در بیت رهبری حل کند، روز دیگر می‌گفتند افشانی برای سال 1400 با لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) روی هم ریخته است.

وی افزود: خوشبختانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان هرچه نداشت روشن کرد چه کسی با لاریجانی ساخته است.

افشانی ادامه داد: یکی از تاسف هایم این است که حداقل یک حقوقدان را ندیدم که از نظر نمایندگان مجلس ( درباره شمولیت قانون به کارگیری بازنشستگی برای شهرداران) دفاع کند.

شهردار سابق تهران افزود: تعدادی از حقوقدانان هم به مجلس شورای اسلامی رفتند تا بیان کنند به چه دلیل نباید قانون منع به کارگیری بازنشستگان به شهرداران تعمیم داده شود اما در کمیسیون اجتماعی مجلس حرمت آنها حفظ نشد.

افشانی ادامه داد: در این زمینه توپخانه‌ای راه افتاد که به طور مدام دروغ شلیک می‌کرد.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه صحبت اصلی من به مساله‌ای خارج از حوزه شورا و شهرداری برمی‌گردد، گفت: درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان با کمال تاسف باید بگویم واقعیت پیگیری شورا و شهرداری با فریبکاری وارونه جلوه داده شد.

وی افزود: در حالی که شورای شهر و شهردار برای اجرای صحیح قانون تاکید داشتند اما طرف مقابل بیان می‌کرد که شورا و شهرداری می‌خواهند قانون را سوراخ کنند.

افشانی تاکید کرد: هیچکس در شورای شهر و شهرداری با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مخالفت نداشت؛ این قانون شامل شهرداری می‌شود اما شامل شخص شهردار نمی‌شود زیرا بر اساس قانون، شهردار مستقل و قانون آن مربوط به 111 سال قبل است.

وی بیان کرد: بعد از اینکه به دنبال اجرای قانون شهرداری بودیم هر کس مصاحبه و بویژه رادیو و تلویزیون هم به طور مداوم تبلیغات وسیع می‌کردند.

افشانی ادامه داد: تنها یک جا و آن هم زمانی که بسیاری در مجلس گفتند اگر استفساریه برای همه شهرداران باشد، نمایندگان امضا نمی‌کنند، من حاضر شدم استفساریه برای شهردار تهران انجام شود که در کمتر از سه ساعت 140 نماینده آن را امضا کردند.

وی اضافه کرد: در این زمان نمایندگان مجلس از جانب اصحاب ثروت و قدرت زیرفشار بودند و مقاومت آنان و اعضای شورای شهر در مقابل صاحبان ثروت و قدرت ستودنی است‌.