نجشنبه هفتم بهمن برای لحظاتی شبکه یک سیما، رادیو جوان، رادیو قرآن و رادیو آوا تصاویر و صداهایی بدون کیفیت از سرکرده گروهک منافقین پخش کردند که برای چند ثانیه روی آنتن این شبکه‌ها رفت. این اتفاق در همان ساعات اولیه با واکنش‌های فراوانی همراه شد بررسی ماجرا و اظهارنظرهای کارشناسان نشان می‌دهد که عامل خرابکاری در صداوسیما به احتمال فراوان بر اثر نفوذ و عامل انسانی اتفاق افتاده است.

غفلت از اتفاقات مشابه گذشته زمینه ساز نفوذ است

استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه، درباره این اتفاق و علت اصلی آن به خبرنگار ایلنا، گفت: خیلی از موارد این چنینی متاسفانه در زمانی مطرح و پس از هیاهوهای زیاد به فراموشی سپرده می‌شود. اگر علت و ریشه این اتفاقات مورد بررسی قرار گیرد در آینده می‌توان شاهد این اتفاقات نبود.

چابکرو، ادامه داد: من تا حدودی به ساز و کار شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی صداوسیما آشنا هستم؛ وقتی آنتن را برنامه‌ها و معاونت‌ها تحویل پخش می‌دهند، دیگر همه چیز به مرکز پخش برمی‌گردد و آرشیوهایی که آن‌ها از قبل برای نمایش آماده کرده‌اند. در مورد هک و حمله سایبری شبهاتی وجود دارد که باید بررسی و نظر دقیق کارشناسی صورت گیرد اما در این مورد، بیشتر از هک و حمله سایبری به نظر می‌رسد که عامل انسانی یا نفوذ سازمان یافته زمینه ساز این خرابکاری بوده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز مشخص نشده است که آرشیوهای سازمان صداوسیما چگونه سر از شبکه‌ها معاند درآوردند، افزود: اگر زمانی که این اتفاقات در حال رقم خوردن بودند و آرشیو ارزشمند صداوسیما سر از ایران اینترنشنال و شبکه‌های خارجی درآورد، به جدیت دنبال شناسایی عوامل و ضعف ساختاری می‌رفتیم، شاید مانع اتفاقات بعدی می‌شدیم.

چابکرو با اشاره به اینکه به هیچ عنوان اتفاقاتی نظیر این توسط پیرمردان و پیرزنان گروهک منافقین قابل انجام نیست، تصریح کرد: سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی و آمریکایی به طور پیوسته در حال همکاری با این گروهک‌ها و سازمان‌های تروریستی هستند و آن‌ها فقط با کمک این مراکز می‌توانند دست به چنین اقداماتی می‌زنند. گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین سرورهای جهانی در خدمت این اهداف جاسوسی و ارتباطی عمل می‌کند و اسناد آن هرچند یکبار به بیرون درز پیدا می‌کند. دیگر کمپانی‌ها و سازمان‌ها که جای خود دارند.

وی افزود: ساختارهای صداوسیما همچنان بر اساس مدلی که سال‌ها پیش برای آن برنامه ریزی شده است، استوار هستند و فقط کمی نوآوری و به روزرسانی در بخش‌های آنالوگ و دیجیتال اتفاق افتاده است. هم در بخش زیرساخت‌های فنی صداوسیما باید تهدیدات و خطرات روز را شناسایی کرد و هم حداقل برای مجموعه خود سازمان یک سیستم یکپارچه سایبری و ارتباطی را تعریف کرد. صداوسیما هنوز آمادگی این را ندارد که فعالیت‌های خود را به طور کامل به روی شبکه اینترنتی ببرد و این ضرورت احساس می‌شود که ساختاری به روز و دانش بنیان برای این امر باید طراحی شود.

این پژوهشگر همچنین عنوان کرد: در حوزه محتوا و برنامه‌های تولیدی هم صداوسیما نیاز به بازبینی و تحول جدی دارد. آیا واقعا تولیدات امروز صداوسیما در شبکه‌ها مختلف تلویزیونی و رادیویی مناسب با مخاطبان حال حاضر و مردم کشور ما است؟ به نظر می‌رسد مرکز افکارسنجی صداوسیما باید به صورت جدی و واقعی بررسی کند و نتیجه آن را به مدیران سازمان اعلام کند که آیا با صرف این هزینه‌های میلیاردی در برنامه‌سازی و تولید محتوا آیا نتیجه مطلوب و دلخواه به دست می‌آید و مردم مخاطب رسانه ملی هستند یا خیر.

گفتنی است برخی خبرهای تایید نشده از این حکایت دارد که عامل یا عاملان انسانی این خرابکاری و نفوذ در صداوسیما شناسایی و دستگیر شده‌اند.