سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در خصوص مذاکرات وین هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکا انجام ندادیم و برخی پیام‌ها به واسطه «انریکه مورا» رد و بدل شده است.به گزارش مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به واکنش به اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص ارسال پیام مستقیم به تهران گفت: در خصوص گفتگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا طی این‌ ماه‌ها که مذاکرات در وین در جریان بوده، انجام نشده است.وی ادامه داد: برخی پیام‌ها به واسطه آقای «انریکه مورا» به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای مذاکرات در وین درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب آن‌ها نیز در جا داده شده است.سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط ترکیه و تحویل آنها به معارضان سوریه نیز گفت: جزئیاتی که شما گفتید تأیید نمی‌شود.خطیب‌زاده ادامه داد: درباره چندین شهروند ایرانی که به ادعای ترکیه ورود غیرقانونی به این کشور داشته‌اند، گفتگو شده است. در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران نیز در این باره گفتگوهایی صورت گرفت شد و همچنان این موضوع در دست پیگیری است.وی در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص سفیر ایران در یمن گفت: روابط ایران و انصارالله مستحکم است. ایران کماکان به مردم یمن متعهد است و با همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی به آنها کمک می‌کند.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای ایرلو (سفیر ایران در یمن) احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین کشور در منطقه از جمله عراق در این زمینه به ما کمک کردند. زمانی که حال آقای ایرلو بهتر شد، اطلاع‌رسانی‌ها انجام خواهد شد.

سه کشور اروپایی وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند

خطیب‌زاده در واکنش به رویکرد سه کشور اروپایی در حین مذاکرات وین نیز گفت: سه کشور اروپایی وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته به رسانه‌ها می‌دهند.وی ادامه داد: ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفتگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است.سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان می‌توانیم براساس آن به گفتگوهای آتی ادامه دهیم. اگر طرف‌های مقابل با همین رویکرد که وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.خطیب‌زاده درخصوص ادعای آمریکا مبنی بر اسکان ایران به سران القاعده تصریح کرد: این‌ها ادعاهایی است که به صورت ادواری وجود دارد و هر از چندگاهی منتشر می‌شود و پاسخ این ادعاهای بی‌اساس ضروری نیست.

وی درخصوص نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع کرج نیز گفت: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضائی انجام شود و باید مجرم محکوم شود. طبیعتاً وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود.سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سفر آقای گروسی توافقات کاملی انجام شده بود اما به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی، اعلام نشد. بعد از سفر آقای کمالوندی به وین و گفتگوهایی که صورت گرفت، وقتی مقدمات فراهم شد، ایران اعلام کرد دوربین‌ها مجدد نصب می‌شوند.خطیب‌زاده اضافه کرد: مادامی که روابط ایران و آژانس اتمی در چارچوب فنی بماند هیچ مشکلی نیست. در چارچوب فنی، آسمان بسیار آفتابی و صاف است.