سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل گفته است ما مایلیم مذاکرات را به سمت مسائل مهم‌تری ببریم که در برگیرنده رفتار دولت ایران در منطقه می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد مدعی شدکه عربستان  گفت‌وگوهای اساسی‌تر با ایران است، اما تهران تنها با مذاکرات بازی می‌کند.وی در ادامه گفت: تاکنون هیچ نتیجه مهمی حاصل نشده است. ما می‌خواهیم این بحث‌ها را به سمت موضوعات اساسی سوق دهیم که رفتار دولت ایران در منطقه را در بر می‌گیرد. اما تا زمانی که ایرانی‌ها به بازی با این مذاکرات ادامه دهند، راه به جایی نخواهند برد. ایرانی‌ها نگرش بلندمدتی نسبت به این مذاکرات دارند. ما علاقه‌ای به گفت‌وگو به خاطر گفت‌وگو نداریم.معلمی در مورد موضوع یمن مدعی شد: بحران یمن ثابت کرده که این بحران صرفاً به این دلیل که انصارالله همچنان به دریافت مداوم تسلیحات و مهمات از دوستان خود، به ویژه ایران ادامه می‌دهد، غیرقابل حل است.المعلمی با مطرح کردن ادعایی درباره مواضع ایران در این مذاکرات گفت: اما تا زمانی که ایران این مذاکرات را به بازی بگیرد، به جایی نخواهند رسید.بر اساس گزارش رویترز، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در ادامه ادعا کرد: ایرانی‌ها رویکردی بلند مدت نسبت به این مذاکرات دارند. ما تمایلی به مذاکره برای مذاکره نداریم.روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ به دلیل تنش‌هایی که در مناسبات دو کشور ایجاد شده بود، قطع شد. اما تهران و ریاض از سال گذشته در راستای از سرگیری روابط، چند دور مذاکره برگزار کرده‌اند.ادعا‌های این سفیر سعودی درباره مذاکرات تهران-ریاض در حالی مطرح می‌شود که فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی ماه گذشته در گفت‌وگویی با شبکه فرانس‌۲۴ در این باره گفته بود: مذاکرات تاکنون مقدماتی بوده و ریشه‌ای نبوده‌اند. ما در مذاکراتی ریشه‌ای و جامع با ایران به طرح نگرانی‌هایی که خود و دیگر کشور‌های منطقه داریم، متعهد هستیم. تاکنون به نتایجی کلی برای این مذاکرات دست نیافته‌ایم، اما به اندازه کافی پیشرفت داشته‌ایم که به ما اجازه دهد جلو برویم.سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره گفته بود: گفتگو‌های تهران و ریاض در بغداد شروع یک فرایند است که انتهای این فرایند می‌تواند به این موضوع ختم شود که البته همه آن مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است. وی ادامه داد:‌ واژه‌ای که می‌توانم در مورد این گفتگو‌ها بگویم این است که این گفتگو‌ها محترمانه و به همان مقدار جدی است.

از سوی دیگر روز گذشته محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، درباره مسائل مطرح شده پیرامون بازگشایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان گفت: بازگشایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان صحت ندارد و این موضوع در دستور کار جلسه کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نبوده است.

اخباری تحت عنوان بازگشایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان مطرح شده و گفته شده که در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شده که تا چند روز دیگر در جده عربستان دفتر نمایندگی ایران بازگشایی شود تا کارهای دیپلماتیک ایران را در عربستان پیگیری کند.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد که بازگشایی دفتر نمایندگی ایران باید در گفت وگوهای رسمی مطرح شود و سپس مورد توافق قرار بگیرد که ما هنوز به مرحله گفت گوهای رسمی نرسیده ایم.

عدم حضور مقامات رسمی در دیدار

 کارشناسان ایرانی و سعودی در اردن

از سوی دیگر یک دیپلمات ایرانی تاکید کرد که هیچ مقام رسمی در دیدار کارشناسان ایرانی و سعودی در اردن حضور نداشته است.به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، یک دیپلمات ارشد ایرانی در مورد دیدار میان ایران و عربستان در امان پایتخت اردن به رویترز گفت: هیچ مقام رسمی از ایران در دیدار کارشناسان ایرانی و سعودی در اردن نبوده و این یک  جلسه رسمی نبوده است.رسانه‌های اردن پیش از این خبر دادند که یک نشست امنیتی میان ایران و عربستان سعودی در امان پایتخت اردن برگزار شد. این نشست که با حضور کارشناسان هر دو طرف برگزار شد، با محوریت گفت‌وگو در مورد تهدید موشکی و اقدامات فنی برای اعتمادسازی میان این کشورها و بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است.سایت «انتخاب»، اما گزارش داده سرتیپ ستاد «عبدالعزیز بن عبدالله المنذری» معاون عملیات و برنامه‌ریزی ستاد نیرو‌های مسلح سلطنت عمان صبح (دوشنبه) در رأس هیئت نظامی با سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.این دیدار در راستای گسترش و توسعه مناسبات و همکاری نظامی و بین‌المللی صورت گرفت.ارتقای روابط آموزشی و نظامی، مقابله با تروریسم و برقراری امنیت منطقه بدون دخالت بیگانگان از جمله محور‌های این دیدار بود.رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به سیاست تنش‌زدایی در سطح منطقه گفت: در بخش مسائل منطقه‌ای، ما دیدار‌هایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته‌ایم و تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است؛ همچنین روابط خوبی با قطر و کویت داریم. البته با کشور بحرین هنوز ارتباط چندانی برقرار نشده است که کشور عمان قطعاً در این زمینه هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.