مذاکرات احیای برجام از روز پنج شنبه گذشته با شرکت هیات ایرانی و 4+1 پس از یک هفته، در وین از سر گرفته شد.آنچه در این دوره از مذاکرات برا آن تاکید شد فوریت برای توافق بود که همه حاضران بر آن توافق داشتند.انریکه مورا، مذاکره کننده هسته‌ای ارشد اتحادیه اروپا گفته است فوریت توافق، بیش از گذشته است. علی باقری کنی، رییس هیات مذاکره کننده هسته ای هم گفته که ایران مذاکرات را بر اساس مواضع قبلی‌‌اش و با جدّیت ادامه می‌دهد.بعد از انتقادات و اعتراضات طرف های مذاکره به متن پیشنهادی ایران در دور جدید مذاکرات برای احیای برجام خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی که نامش را فاش نکرده، گفته است که در مذاکرات روز گذشته وین، ایران اعلام کرده که حاضر است براساس متن توافق شده در ماه ژوئن مذاکرات را از سر بگیرد. این منبع اروپایی همچنین گفته است که کشورهای طرف مذاکره با ایران در روزهای آینده در روند مذاکرات بررسی خواهند کرد که آیا ایران بر اساس متن ماه ژوئن مذاکرات را ادامه می‌دهد یا خیر.متن ماه ژوئن توافق دولت روحانی با طرف های مذاکره کننده غربی بود که دولت رییسی نسبت به آن انتقادات جدی وارد کرد.در مقابل انتشار این خبرخبرگزاری ایرنا و تسنیم در خبری اعلام کردند که پیشنهادها و نظرات ارائه‌شده از سوی هیأت ایرانی در گفت‌وگوهای هفته پیش همچنان روی میز قرار دارد.تسنیم از قول یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران نوشته است که هیچ تجدید نظری در موضع ما نبوده و پیش نویس های پیشنهادی پس گرفته نشده اند؛طرفهای مقابل پذیرفتند که به تفصیل درباره مطالبات ایران گفتگو کنند.ایران تاکید دارد که برای بازگشت به تعهدات برجامی، آمریکا باید تمامی تحریم‌هایی را که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق علیه جمهوری اسلامی وضع کرده لغو کند.در این دور از مذاکرات آمریکا بر خلاف مذاکرات اولیه برجام در سال ۲۰۱۵، حضور مستقیم ندارد و نتایج جلسات به نماینده آمریکا ،رابرت مالی منتقل می شود.رابرت مالی شب قبل از مذاکره پنج شنبه در مصاحبه‌ای گفته بود: شکست مذاکرات فشارهای شدید اقتصادی و دیپلماتیک را برای ایران به همراه خواهد داشت اما آمریکا ترجیح می‌دهد مجبور به انتخاب این مسیر نشود.

هفته گذشته در مذاکرات احیای برجام در وین، هیات ایرانی دو متن را که حاوی دیگاه‌هایش در مورد برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای بود را برای بررسی به طرفهای مقابل داد.اما شرایطی که ایران در نشست قبلی مطرح کرد با انتقاد بعضی از کشورهای غربی از جمله فرانسه ،انگلیس و آلمان روبرو شد.لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا مذاکرات وین را آخرین فرصت ایران برای بازگشت به توافق برجام خواند و گفت به نفع ایران است که به این توافق بازگردد چون بریتانیا و متحدانش در جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای قاطعیت دارند.امیرعبداللهیان،وزیر امورخارجه ایران اما در اینستاگرام نوشت: ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم. طرف های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی عمل داده اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم.وی در ادامه درباره ابراز نگرانی مکرر طرف‌های غربی از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم های برجامی ارتباط مستقیم دارد.در حالی دور هشتم مذاکرات وین از پنجشنبه گذشته آغاز شده که در فاصله ۶ روزه بین پایان دور هفتم و آغاز دور هشتم مذاکرات شاهد برخی اتفاقات، تصمیمات، اقدامات و اظهارنظرهای طرفین بودیم که بی شک می تواند بر خروجی این دور از مذاکرات تأثیر جدی داشته باشد. از واکنش منفی و رد بسته پیشنهادی تیم مذاکره کننده ایران توسط اروپایی ها و آمریکا تا اعمال دور جدید تحریم ها ایالات متحده علیه ۱۲ فرد و نهاد ایرانی و همچنین تحریم های انگلستان به موازات آغاز دور هشتم مذاکرت وین؛ در ادامه اقدام آمریکا در خصوص مصادره حدود ۱.۱ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی ایران هم تاثیر مخرب بیشتری را بر روند مذاکرات جاری خواهد داشت. به ویژه که وزارت دادگستری آمریکا سه‌شنبه (۱۶ آذر) مدعی شد نیروی دریایی این کشور دو محموله بزرگ تسلیحاتی ایران برای حوثی ها را پس از توقیف، مصادره کرده است. این محموله های سلاح‌ توقیف شده به ترتیب در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ از دو کشتی جداگانه خارج شدند که شامل ۱۷۱ فروند موشک زمین به هوا، هشت فروند موشک ضد تانک و همچنین قطعات موشک کروز ضد کشتی و سایر اجزای موشک و پهپاد بوده است.

درخواست مجدد آمریکا  برای مذاکره مستقیم

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر درخواست واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران را تکرار کرد.به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با بیان این‌که برگزاری مذاکرات غیرمستقیم باعث پیچیده‌ شدن روند رایزنی‌ها شده است، گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی در هر زمان و مکانی هستند. مالی افزود که ما آماده دیدار مستقیم با ایرانی‌ها هستیم و آن را بهتر از مذاکرات غیرمستقیم می‌دانیم. ما با یک امر بسیار پیچیده، بی‌اعتمادی شدید و قابلیت بالای سوء تفاهم روبه‌رو هستیم.وی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال رویارویی نظامی با تهران در سایه تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، گفت: ما به مسیر دیپلماسی امتیاز می‌دهیم و معتقدیم که این بهترین راه است. این برای ما بهترین گزینه است و به اعتقاد ما این برای ایران نیز بهترین گزینه است، اما آنها باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

به گزارش فارس مالی با تاکید بر این که چارچوب زمانی برای گفت‌وگوهای وین، نامحدود و ابدی نیست گفت:ما در اینجا با یک ساعت فنی و با یک مسئله زمان‌مند مواجه هستیم. اگر ایران برنامه هسته‌ایش را آهسته بکند زمان بیشتری خواهیم داشت. اگر با همین سرعت فعلی ادامه بدهند، زمان رو به اتمام است.ازسوی دیگرسخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره رویکرد واشنگتن در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: ما در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز هستیم تا ببینیم می‌توانیم بازگشتی دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] داشته باشیم یا نه. ما همچنان بر این باور هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان‌پذیر است.پرایس بدون اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش در مسیر احیای برجام و لغو تحریم‌ها بیان کرد: مذاکرات از سر گرفته شدند و بسیاری از سرپرستان هیات‌ها آن‌جا[ در وین] نیستند. مثلا راب مالی و تیمش تا آخر هفته به آن‌جا نخواهند رفت. بنابراین، چند روزی طول خواهد کشید تا دستگیرمان شود ایرانی‌ها در آغاز این دور کجا قرار دارند و انعطاف نشان می‌دهند یا نه.

شروط 5 گانه هیات ایران  روی میز مذاکرات وین

شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که هیئت ایرانی در مذاکرات وین پنج شرط دارد و بر لغو تمامی تحریم‌ها تاکید دارد.به گزارش ایسنا، این شبکه لبنانی در ادامه نوشت: اولین خواسته ایران در وین لغو تحریم‌های مرتبط با برجام و تحریم‌ها با عناوین دیگر است.بنا به اعلام این شبکه خبری، از جمله شروط دیگر هیأت ایرانی در مذاکرات وین امکان راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و نیز دادن ضمانت است.المیادین به نقل از این منابع که نام آنها ذکر نشده است، نوشت: تهران در این دور از مذاکرات همچنین، جبران خسارات وارده به ایران و بازگشت همه طرف‌ها به پایبندی به توافق هسته‌ای را شرط کرده است.بنا بر این گزارش، منابع ایرانی همچنین به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات را بعید دانسته و اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس را یک پیام تهدید غیر قابل قبول دانسته‌اند.این منابع گفته‌اند: ما دو پیش‌نویس توافقنامه به طرف مقابل ارائه کرده‌ایم و که این پیشنویس‌ها قابل مذاکره و تغییر هستند و هیات ایران منتظر موضع اروپا است.