رئیس قوه‌قضاییه گفت: اگر افراد نادان یا فریب خورده بخواهند امنیت مردم را به هم بزنند، مردم و نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی باید برخورد کنند.

 به گزارش ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروزشورای عالی قوه‌قضاییه در بخشی از سخنانش با اشاره به معضل خشکسالی در کشور گفت: کشور ما هم مانند برخی کشور‌های دیگر دنیا با خشکسالی مواجه شده که به طور طبیعی به مردم و دولت فشار وارد کرده و البته برخی ضعف‌ها نیز این فشار‌ها را مضاعف کرده است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مطالبات مردمی در این زمینه، این مطالبات را به حق و درست دانست، اما درعین‌حال گفت که مردم متدین و موقعیت‌شناس باید مراقب تحرکات دشمن باشند و در پیگیری مطالبات صنفی و به حق خود اجازه ندهند بدخواهان در صفوف آن‌ها رخنه کنند. رئیس قوه‌قضاییه با تقدیر از مردم متدین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان که هوشمندانه و خردمندانه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند از آن‌ها خواست که مراقب تحرکات افراد غافل یا بدخواه و اشخاص وابسته به خارج که سعی می‌کنند آرامش و امنیت مردم را به هم بزنند باشند و اجازه ندهند از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: طبیعی و بدیهی است در شرایطی که دشمن و افراد غافل و نادان می‌خواهند فشار مضاعف به مردم وارد کنند، نیرو‌های انتظامی و امنیتی و دادستان‌ها به کسانی که مخل نظم و امنیت و آرامش مردم هستند فرصت ابراز وجود نمی‌دهند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه قوه‌قضاییه باید بیش از همه ملتزم به قانون باشد، اظهار داشت: در همه بخش‌ها ازجمله دادگستری دادسرا و حوزه ضابطین اقداماتی که صورت می‌گیرد باید مستدل و مستند بوده و از اتقان کامل برخوردار باشد. مهم این است که همه از ضابط تا دادیار و بازپرس و قاضی در دادسرا و دادگاه به قانون عمل کنند.وی خاطرنشان کرد: نباید این‌گونه باشد که کسی را دستگیر و بازداشت کنیم و بعد به دنبال دلیل برویم و اگر فردی شاکی خصوصی دارد باید دلیل آن را هم اقامه کند تا ادعایش ثابت شود و به صرف و ظن نباید کسی را بازداشت کنند.

 محسنی اژه‌ای به دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم هم متذکر شد که هم باید خودشان و هم ضابطان و دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان بازرسی کمک کنند که در مواردی که نیاز به اقدام قضایی است که منجر به بازداشت می‌شود، حتماً پیش از آن مسائل کاملاً روشن و مستدل باشد که وقتی متهم محاکمه شد رأی دادگاه تا حد ممکن تفاوتی با اقدامات دادسرا نداشته باشد.رئیس قوه‌قضاییه گفت: ممکن است در مواردی رأی دادگاه منطبق با نظر دادسرا نباشد، اما اگر هر چه بیشتر مراحلی که در دادسرا طی می‌شود دقیق باشد همان کیفرخواست صادره در دادگاه پذیرفته می‌شود و در دادگاه بدوی نیز اگر حکم صحیح و مستند و متقن صادر شود کمتر شاهد نقض احکام خواهیم بود.