سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: به دنبال تقویت روابط با کشورهای همسایه هستیم، اظهار کرد: برای شروع مذاکرات رسمی با عربستان نیاز به مقدمات و روابط کارشناسی است اما هنوز این مقدمات فراهم نشده است.

به گزارش شفقنا محمود عباس زاده مشکینی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان، اظهارکرد: علائمی از سوی عربستانی‌ها شاهد بودیم که این علائم نشانه علاقمندی آنها برای بازسازی روابط بود؛ اما این علائم در حال حاضر کمی کمرنگ شده است؛ حتی بعضی از این علائم، معکوس شده است؛ درحالی که ایران کشور باثبات و نظام سیاسی آن برآمده از خواست و اراده مردم است و به دنبال ارتباط با کشورهایی است که دارای ثبات سیاسی هستند و امیدواریم مواضع این کشورها به ثبات برسد تا تکلیف ایران هم مشخص شود.

پیش از این امیر عبدالهیان،وزیر امورخارجه گفته بود که مذاکرات ایران و عربستان در مسیر درستی قرار دارد. او در بیروت گفته بود:تا این مرحله به نتایجی رسیده‌ایم و نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب اقدام و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اما تاکید کرده است: بارها اعلام کردیم که به دنبال ارتقای روابط هستیم اما برای شروع مذاکرات رسمی نیاز به مقدمات و روابط کارشناسی است اما هنوز این مقدمات فراهم نشده است.عباس زاده  در ادامه افزود: ما به دنبال تقویت روابط هستیم اما عملی کردن این اهداف، به ثبات مواضع کشورها بستگی دارد. سیاست ما آسیا محوری و همسایه محوری است که رسما اعلام کردیم و به ملازمات آن هم متعهد هستیم. لذا الان نوبت کشورها است که باید از این ظرفیت برای تقویت ارتباط استفاده کنند.روابط ایران و عربستان، از سال ۱۳۹۴ تاکنون قطع است.از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ زمزمه هایی درباره مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد و در نهایت در فروردین سال ۱۴۰۰ دو طرف تایید کردند که مذاکراتی را آغاز کرده‌اند.به گفته امیرعبداللهیان، یکی از موضوعات سفر اخیر او به لبنان مذاکرات ایران و عربستان بوده است.

با این حال فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در خصوص مذاکرات بین تهران و ریاض گفته است، تاکنون چهار دو مذاکره برگزار شده است، اما تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.