رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر بازار سرمایه حاکم و نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران خُرد برطرف شود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بازار بورس در روزهای اخیر گفت: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا

رئیس‌جمهور از سخنگوی اقتصادی دولت خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم اندازآینده بهتر تببین شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل کم آبی در مناطق مختلف کشور گفت: تامین آب از منابع مختلف و صرفه‌جویی همه‌جانبه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی برای مقابله با بحران کم‌آبی ضرورت دارد و حتما باید دنبال شود.

رئیس جمهور افزود: دولت به لحاظ تامین بودجه لازم برای استخراج آب از منابع ژرف از این موضوع حمایت می‌کند چرا که تامین آب برای مردم جزو اولویت‌های تخصیص بودجه است.

رئیسی ضمن تاکید به تمامی وزرا برای برگزاری نشست با نخبگان در هر یک از حوزه‌های تخصصی گفت: بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان به ویژه علما و مراجع عظام تقلید ضروری است چرا که ایشان خیرخواه مردم، مسئولان و کشور هستند و رهنمودهای مراجع عظام تقلید همواره چراغ راه مردم و مسئولان است.

هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه خود به ریاست رئیس‌جمهوری با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری موافقت کرد.

همچنین با تصویب هیات وزیران، تا مبلغ ۵ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه ای (به ترتیب تا مبلغ ۳۲۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه ای و تا مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه‌ای) برای بازسازی بخش های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در شهرستان اندیکا واقع در استان خوزستان و شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت.

دولت همچنین مصوب کرد مبلغ ۵۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت (با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری) با بازپرداخت ۱۵ ساله برای تسهیلات بازسازی (شامل ۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران فروش اقساطی)، بازپرداخت ۵ ساله برای تسهیلات تعمیری، بازپرداخت ۷ ساله برای تسهیلات معیشتی و بازپرداخت ۱۰ ساله برای جایگاه دام، به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله در شهرستان های یاد شده، پرداخت گردد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز موظف شدند ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.

 هیات وزیران در ادامه محمد محمدی بخش را به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشور تعیین کرد.

 هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تهاتر مطالبات دو شرکت «تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر» و «برق و انرژی پیوندگستر پارس» از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت ها به سازمان امور مالیاتی کشور جمعاً به مبلغ ۳۹۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۱۷ ریال موافقت کرد.

همچنین به موجب مصوبه فوق، مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) که در اجرای این تصویب نامه، به شرکت‌ دولتی منتقل شده است با بدهی دولت به شرکت‌ های مذکور (اعم از شرکت اصلی و یا شرکت های دولتی تابع آنها) بابت مواردی مانند یارانه قیمت های تکلیفی (با تأیید سازمان‌حسابرسی) از طریق صدور اسناد تسویه خزانه موضوع قوانین بودجه سنواتی قابل تسویه است.

هیات وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص آیین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع تبیین و تقسیم کار گروهی بین دستگاه ها و نهادهای مربوط برای تحقق اهداف قانون مذکور، آن را اصلاح کرد.

به موجب اصلاح آیین نامه فوق، مددکاران اجتماعی مراکز فوریت های اجتماعی در موارد ضرورت مداخله فوری جهت جمع آوری اطلاعات و حمایت از طفل و نوجوان، رأساً یا در صورت لزوم با همراهی مأموران انتظامی وارد محل زندگی یا کار افراد و یا محل تحصیل طفل و نوجوان می شوند و گزارش مربوط به همراه ضرورت مداخله فوری با رعایت ماده (۳۳) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به مرجع قضایی اعلام می نمایند.همچنین هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل و نوجوانان را برعهده دارند، موظفند شرایط و موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط را در مدرسه یا مرکز نگهداری فراهم آورند.

 دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری طرح های مربوط تعیین کرد.