هجمه یک سایت تندرو به آیت‌الله صافی گلپایگانی به خاطر بیان مواضعشان واکنش‌های بسیاری را برانگیخته و مراجع تقلید و روحانیان از جناح‌های مختلف سیاسی نسبت به آن اعتراض کرده‌اند و اظهار مواضع ایشان را سخن حقی که ناشی از سلامت نفس ایشان است خوانده‌اند.

همه چیز از سخنان این مرجع تقلید در دیدار با محمدباقر قالیباف در هفته آخر مهر کلید خورد آنجا که با اشاره به گرانی سرسام‌آور چاره کار را برقراری ارتباط با کشورهای دیگر جهان اعلام کرد و گفت: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا باعزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.

پس‌ازآن بود که سایت خبری رجانیوز در واکنش به اظهارات ایشان مقاله تندی نوشت و در انتهای آن عنوان کرد: هشت سال خسارت محض و هشت سال عبرت کافی نیست؟! می‌خواهید به عنوان مرجع تقلید، دوباره مردم را سرگردان مذاکره و برجام و غرب و تعلیق و شرطی شدن اقتصاد و ... کنید؟!

در همین راستا بود که به گزارش رسا روز گذشته جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه در پیامی این نوع حرکات را محکوم کرد و نوشت: یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.

در قسمت دیگر این بیانیه آمده است: سخنان آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ادام الله بقائه، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست، امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.

اما بیانیه جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه تنها واکنش در این زمینه نیست که آیت‌الله علوی بروجردی هم دراین‌باره گفت: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نمی‌تواند در برابر این وضعیت ساکت باشد. یک سایت به آیت‌الله صافی تعرض کرده که چرا گفته‌اید با دنیا قهر نباشیم؟

وی که در مراسم چهلم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت اظهار کرد: من نمی‌دانم و این آقا را نمی‌شناسم که چطور باعث شده در سایه انتقاد این‌طور صحبت کند و کسی جلوی او را نگرفته است؟! او می‌تواند به مرجع تقلید بگوید من به این حرف شما انتقاد دارم و توضیح بدهید؛ اما نباید زیر سایه انتقاد بی‌ادبی کند و چیزهایی بگوید که فکر می‌کنم اگر بعداً خودش بخواند پشیمان شود.

در همین حال به گزارش جماران سید حسن خمینی هم در صفحه اینستاگرام خود در مورد آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نوشت: وقتی از پیش ایشان برمی‌خیزی، احساس می‌کنی به‌هم‌ریختگی‌های وجودی‌ات نظام‌یافته است. هرگز از آن‌ها دعوت به نفس نمی‌بینی. وی که عکسی از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و خودش، در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بابیان این‌که آیت‌الله صافی در زمره عالمان بزرگی است که در قید حیات‌اند، نوشت: به جرئت می‌توان گفت که دین برای ایشان، فقط و فقط دین خدا است.