صدای سیلی که بر گوش استاندار آذربایجان شرقی زده شد، بلند‌تر از آن بود که فقط حاضران در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز شنیده باشند. صدای این سیلی در کشور پیچید و با گذشت دو روز از ماجرا همچنان واکنش‌ها به این سیلی و گمانه‌زنی‌ها درباره دلیل این اتفاق و فرد خاطی ادامه دارد.

گرچه زین‌العابدین رضوی خرم، استاندارآذربایجان شرقی در همان مراسم معارفه گفت که فرد سیلی‌زننده را بخشیده و از او شکایتی ندارد؛ اما ساعتی پس از این اتفاق دادستانی دستور دستگیری فرد خاطی را داد. سپاه عاشورا که استاندار آذربایجان شرقی پیش از این فرمانده آن بوده نیز از جمله ارگان‌هایی بود که در بیانیه‌ای ضمن محکومیت رفتار سخیف و دون‌شان فرد خاطی از رفتار کریمانه استاندار تشکر کرده و خواهان برخورد قانونی دستگاه‌های مسئول با فرد خاطی شد.

برخی از خبرنگاران حاضر در مراسم گزارش دادند که فرد حمله‌کننده به استاندار جدید آذربایجان شرقی، یکی از کارکنان سپاه عاشوراست که بنا بر دلایل شخصی این اقدام را انجام داده است؛ این موضوع از سوی علی علیزاده، نماینده مراغه نیز تایید شد. او به خبرگزاری فارس گفت فردی که اقدام سیلی زدن به استاندار آذربایجان‌شرقی می‌کند از همکاران سابق وی بوده است؛ قطعاً انگیزه این فرد مشکلات و خصومت شخصی بوده و ربطی به انتصاب استاندار و یا حتی سخنان وی نداشته است.

گزارش ها در مورد اینکه فرد خاطی در حال حاضر در سپاه اشتغال دارد یا اینکه بازنشسته شده، متناقض است. خبرگزاری فارس نام او را علیزاده و از کارکنان نیروهای مسلح معرفی کرده است. در خبری دیگر عنوان شده بود که این فرد قبلا به مرکز واکسیناسیون رفته و چون یک مرد واکسن همسرش را زده بود، عصبانی شده و امروز در مراسم به استاندار آذربایجان شرقی سیلی زده است. با این حال خرم رضوی در گفت‌و‌گویی بعد از مراسم با صدا و سیما عنوان کرد که این فرد را نمی شناسد.

اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم اما در توئیتی عنوان کرد از قرار اطلاع، شخصی که به گوش استاندار سیلی زده، سرهنگ ایوب علیزاده از رزمندگان خوشنام و فرزند شهید است که سال‌ها فرماندهی نواحی بسیج در تبریز را به عهده داشته است و بچه‌های گردان تخریب لشکر بشدت از وی حمایت می‌کنند .باید منتظر ماند و دید دلیل این سیلی زدن چه بوده است!؟

آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت عنوان کرده زین‌العابدین رضوی‌خرم دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و کارشناسی مدیریت برنامه‌ریزی است. وی از دوران دفاع مقدس تاکنون در یگان‌های مختلف سپاه پاسداران سمت‌های متعدد فرماندهی را به ویژه در آذربایجان غربی و شرقی برعهده داشته است. براساس اظهارات رضوی خرم در جلسه معارفه استاندار آذربایجان شرقی او از جمله فرماندهان حاضر در سوریه نیز بوده است. برخی رسانه‌ها نیز از اسارت او در سال‌های 2012در سوریه نوشتند.

در همین رابطه سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور بیانیه‌ای با اشاره به سوابق استاندار جدید آذربایجان شرقی عنوان کرد: زین‌العابدین خرم رضوی با سابقه مجاهدت در دفاع مقدس و شش ماه مقاومت ستودنی و هوشمندانه در اسارت تکفیری‌ها در سوریه، با کف نفس اشترگونۀ امروز در پیشگاه خدا و مردم عزیزتر شد.

 آنگونه که رضوی خرم در جلسه معارفه خود پس حوادث رخ داده گفته: احتمال برخی حاشیه‌سازی‌ها داده شده بوده که به دلیل اهمیت برنامه ترجیح داده است مراسم تعطیل نشود او همچین هنگام سخنرانی با بیان اینکه نمی‌خواستم این مطلب را بگویم عتوان کرد که من وقتی سوریه بودم هر روز، اینجوری زیر شلاق دشمن کتک می‌خوردم، بیش از 10 بار گلوله روی شقیقه‌ام گذاشتن؛ ما این اقدامات را در صف همان دشمنان می‌دانیم، اما می‌بخشیم.

با این حال هنوز به این سوال که چطور فرد خاطی به راحتی توانسته در جایگاه سخنران حاضر شود و کسی مانع او نشده؛ در کنار سوال‌های دیگر پاسخی داده نشده است.از وضعیت اتهامی فرد خاطی و دلیل اقدام او نیز هنوز گزارشی منتشر نشده است.

اما درگیری در جلسه تودیع و معارفه که در حضور وزیر کشور رخ داد بار دیگر توجه‌ها را به انتصاب سپاهیان در سمت‌های مختلف از جمله استاندارای‌ها در دولت ابراهیم رئیسی جلب کرد. تاکنون حدود ۱۳ نفراز استانداران در دولت سیزدهم به صورت رسمی معرفی شده‌اند که رضوی خرم استاندار آذربایجان شرقی، احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان و فرهاد زیویار، استاندار لرستان از جمله افرادی با سابقه حضور در سپاه هستند که به استانداری رسیده‌اند .برخی، اتفاقات رخ داده در جلسه معارفه اول آبان ماه را علنی شدن اختلافات در شرایطی که نهادهای حاکمیتی را از نظر سیاسی یکدست می‌دانند، توصیف می‌کنند.