بر اساس گزارش رسانه‌ها، قرار است ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود به تاجیکستان، با ولادیمیر پوتین نیز دیدار کند.

رئیسی روز پنج‌شنبه در اولین سفر خارجی خود در جایگاه ریاست جمهوری به دعوت رسمی «امام علی رحمان» همتای تاجیک خود و برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به این کشور سفر می‌کند.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر شرکت در اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران و روسای هیأت‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت. رییس جمهور را در این سفر هیاتی بلندپایه ای از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان همراهی می‌کند.

رئیسی همچنین پس از اجلاس شانگهای به دعوت رسمی رییس جمهور تاجیکستان، دیدار دوجانبه‌ای نیز از این کشور خواهد داشت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفته بود: «سفر این هفته آیت‌الله رئیسی برای حضور در اجلاس شانگهای، اولین سفر خارجی ایشان خواهد بود که از دو جنبه شرکت در این اجلاس و ظرفیت دوجانبه این سفر مورد اهمیت است.»

وی افزوده بود: «در هر دو جنبه برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه در دوشنبه توسط سفارت ما در دست پیگیری است.»خطیب‌زاده در خصوص عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های هم بیان داشت: «این موضوع که در روز برگزاری اجلاس شانگ‌های درخواست ایران بررسی می‌شود، قطعاً انجام خواهد شد و امیدواریم به همان نتیجه‌ای که انتظار داریم ختم شود.»

سازمان همکاری شانگهای سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر آن بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز میهمان این اجلاس است و گفته می‌شود وی و رئیسی در حاشیه این اجلاس در شهر دوشنبه تاجیکستان با یکدیگر دیدار خواهند کرد.