رئیس جمهور  گفت: یکی از مسائلی که امروز برای ما بسیار ناراحت‌کننده بود، وضع کپرنشینان اطراف شهرستان چابهار بود که در جمع‌شان حضور یافتیم. باید سریعا اقدامی صورت بگیرد و حداکثر تا پایان سال وضعیت به شکلی سامان یابد.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دومین سفر استانی خود راهی سیستان و بلوچستان شد و در بدو ورود به چابهار به اسکله صیادی کنارک رفت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف آن با صیادان و ماهیگیران حاضر در این اسکله صیادی گفت و گو کرد.

رئیس جمهور، سفر به استان‌ها را یکی از برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهور و اعضای دولت به استان‌ها با هدف آشنا شدن با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و بویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی است که می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم بویژه فقرا و محرومین در استان‌ها فعال شود.

وی تصریح کرد: هنوز نسبت به آنچه باید در این استان انجام بگیرد فاصله وجود دارد و امیدواریم در این دولت با همکاری خود مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و جوانان فعال استان اعم از سنی و شیعه، گام‌هایی برای توسعه بیشتر استان برداریم.

رئیسی از سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های مهم کشور نام برد و افزود: نمی‌توانم واژه محروم را در مورد این استان بکار ببرم، اما در هر صورت اینجا به‌رغم برخورداری‌های بسیاری که دارد، محرومیت هایی هم دارد که حتماً می‌تواند با تلاش همه مسئولان و پیگیری دولت، برطرف شود.

یکی از مسائل بسیار ناراحت‌کننده برای ما، وضع کپرنشینان اطراف شهرستان چابهار بود که در جمع‌شان حضور یافتیم. باید به‌سرعت اقدامی صورت بگیرد و حداکثر تا پایان سال وضعیت به شکلی سامان یابد

مکران دروازه ورودی ایران به بسیاری از کشورهای دنیاست

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به سیستان و بلوچستان، شامگاه پنجشنبه درجمع نمایندگان اقشار، علما و نخبگان چابهار، مردم این منطقه گفت:  بنا داریم هر آنچه در سفرهای استانی مطرح می شود، پیگیری شده و مردم از نتایج آن مطلع شوند.  وی در ادامه با بیان اینکه سواحل مکران دروازه ورودی ایران به بسیاری از کشورهای دنیاست، تصریح کرد: سواحل مکران بسیار جایگاه حساس و مهمی دارد. باید ساز و کار و مرکزیت فعالی برای عمران و آبادی این منطقه وجود داشته باشد که مسئولیت این موضوع را به عهده بگیرد.

 رئیسی اظهار داشت: کار در این منطقه باید در یک زمان معینی به نتیجه برسد تا بهره‌گیری از این ثروت خدادادی و اقتصاد دریا، از فرصت‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید در این منطقه به نحو احسن بهره برده شود.

برای سیستان و بلوچستان استاندار با اختیارات ویژه انتخاب می‌کنیم

رئیسی صبح روز جمعه در دومین روز از سفر خود به سیستان و بلوچستان در بدو ورود به زابل عنوان کرد:  برای برخی استان‌ها به دلیل مشکلاتی که دارند یک امتیاز قائل شدیم که استانداران آن بتوانند موضوع را سریع‌تر با دولت مطرح کنند و اختیارات ویژه داشته باشند که خودشان در استان مسائل را حل و فصل کنند که سیستان و بلوچستان جزو همین استان هاست.

رئیسی گفت: سعی می‌کنیم به میزانی که مشکلی از جهت اصول بهداشتی نداشته باشد در منطقه با همکارانم حضور پیدا کنم و با همفکری مسوولان محترم محلی، نماینده، ولی فقیه و استاندار و مسوولان دیگر در جریان مسائل منطقه قرار بگیریم و برای هر کدام به یاری خدا راهکار‌هایی داشته باشیم. رئیسی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های منطقه زابل موضوع آب است و ما قبل از اینکه به این استان بیاییم یک نشست‌های داشتیم با همکاران راهکار‌هایی برای این موضوع وجود دارد و برای آن ۲ یا سه راهکار پیشنهاد شده است.

رئیس جمهور گفت: قرار است وزیر نیرو که ایشان نیز در این سفر همراه ما هستند با همراه مسوولان محلی و استاندار برای موضوعات فکر می‌کنند و ما هم دست به کار شویم و بتوانیم برای رفع دغدغه مردم گام جدی برداریم.

رئیسی تاکید کرد: پروژه راه‌آهن سیستان از مباحثی که مطرح شده و ان شاء الله آن را در این سفر بررسی می‌کنیم.

 بنا داریم هر آنچه در سفرهای استانی مطرح می‌شود، پیگیری شده و مردم از نتایج آن مطلع شوند

احیای حق‌آبه زابل را با دیپلماسی فعال، پیگیری می‌کنیم

رئیسی در جمع عزاداران امام سجاد (ع) در زابل اعلام کرد که احیای حق‌آبه زابل را با دیپلماسی فعال، پیگیری خواهیم کرد.

 رئیسی با بیان اینکه بنا داریم در همین ابتدای کار دولت، مسایل استان‌ها بویژه سیستان و بلوچستان را با حساسیت و جدیت دنبال کنیم، اظهار داشت: از همین رو سفرهای کاری به استان‌ها را آغاز کردیم و مقصد دومین سفر را نیز سیستان و بلوچستان قرار دادیم. قبل از سفر در جلسه با مدیران، نمایندگان محترم و مسئولان، آخرین وضعیت استان را بررسی کردیم و از ابتدای ورود به استان نیز از مناطق مختلف و بعضی از روستاها بازدید کردم و با وضع روستاها، کشاورزان و مشکلات کم‌آبی از نزدیک آشنا شدم و آخرین وضعیت چاه نیمه‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه می دانیم چه مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب، مشکلات کشاورزان، بیکاری و نبود گاز شهری از جمله این مشکلات است اما با وجود همه این مشکلاتی که شما با همه وجود آنها را لمس کرده اید با استفاده از نعمت ها و سرمایه‌های عظیم خدادادی و توکل بر خدا و اعتماد به نفس می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: مردان و زنان این منطقه در طول تاریخ معروف به اعتماد به نفس بوده‌اند. یعنی به داشته‌های خود، اعتماد داشتند. همچنین نیروی انسانی کارآمد، ارزشمند و متراکم در کشور و این منطقه کم نداریم. با اتکا به این داشته‌ها، راهکارهایی کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع مشکلات منطقه به ویژه کم‌آبی در نظر گرفته‌ایم که افزایش بهره‌وری چاه‌نیمه‌ها و حفر چاه‌های عمیق از راهکارهای کوتاه مدت و انتقال آب از دریای عمان از راهکارهای بلندمدت است.

 رئیسی مسأله مهم دیگر را فعال شدن داد و ستد مرزی بین مردم این منطقه و مردم مناطق مرزی افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: فعال شدن بازارچه‌های مرزی، می‌تواند داد و ستد مردم مناطق مرزی را قانون‌مند کند. گمرک، نیروی انتظامی، ادارات و سازمان‌های مربوطه در بازارچه مرزی باید در این زمینه فعال شوند تا به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی درمنطقه کمک کنند.

رئیس جمهور همچنین به ظرفیت بسیار مناسب استان برای تاسیس نیروگاه‌های بادی اشاره و تصریح کرد: گسترش نیروگاه‌های بادی علاوه بر تولید انرژی برای کشور، تولید قدرت می‌کند و می‌تواند مشکلات ناشی از کمبود انرژی را در کشور کاهش دهد. همچنین باید از ظرفیت‌های معدنی استان نیز به نحو شایسته‌ای استفاده شود چرا که کارشناسان تایید کرده‌اند منابع معدنی استان در حدی است که می‌تواند  در سطح بالایی در منطقه، اشتغال و رونق تولید ایجاد کند.