سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه ما از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران در فضایی کاملاً آرام و معقول بسیار خوشحال هستیم، گفت: رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین هم اولین رهبر خارجی بود که انتخاب آقای رییسی را به ایشان تبریک گفت و شخصاً به عنوان سفیر روسیه می‌توانم بگویم که نسبت به روابط ایران و روسیه در دوره‌ آقای رییسی بسیار خوش‌بین هستم. به گزارش ایرنا، لوان جاگاریان اظهار امیدواری کرد که بعد از برطرف شدن مسائلی مانند کرونا، رفت و آمدهای مستمری که در گذشته در جریان بود، در سطوح و عرصه‌های مختلف از سرگرفته شود.  این دیپلمات روس ادامه داد: البته این مسئله بدون کمک دوستان ایرانی منجر به موفقیت نخواهد شد. اما شک ندارم دوستان ایرانی ما را برای رسیدن به اهداف مشترک کمک خواهند کرد.

هیچ مانعی برای مبادلات تسلیحاتی با ایران وجود ندارد

وی درباره همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه نظامی به ویژه خرید و فروش تسلیحات میان دو کشور پس از رفع تحریم‌های تسلیحاتی بیان کرد: در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی رفع شدند. ما برای انجام این کار بسیار تلاش کردیم و کشورهای دیگر را برای انجام این کار بسیج کردیم. چنانچه که آمریکا و برخی دیگر از کشورهای متحدش مقاومت کردند. جاگاریان با بیان اینکه ما آماده مبادله تسلیحات نظامی با ایران هستیم، یادآور شد: با رعایت مقررات بین‌المللی هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد. بعضی از کشورها می‌گویند ما نگران هستیم اما ما به آنها می‌گوییم نگران نباشد چراکه ایران به هیچ کشوری حمله نمی‌کند و تهدیدی برای هیچ کس نیست و آنها برای منافع دفاعی خود می‌خواهند تسلیحات را خریداری کنند. وی با بیان اینکه روسیه تنها فروشنده سلاح نیست، عنوان کرد: کشورهای دیگر نیز فروشنده سلاح به کشورهای این منطقه هستند. بنابراین آنها نباید نگرانی خود را ابراز کنند.

آمریکایی‌ها انعطاف زیادی از خود در وین نشان می‌دهند

سفیر روسیه در تهران همچنین درباره مذاکرات وین و گفت‌وگوها برای احیای برجام نیز تصریح کرد: توافق نیاز به تصمیم سیاسی دارد. در مجموع توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.وی با اشاره به تلاش‌ دیپلمات‌ها برای احیای برجام خاطرنشان کرد: دیپلمات‌های اروپایی نقش سازنده‌ای داشتند. منظور من، تلاش‌های انریکه مورا است که بسیار فعال بوده است. فکر می‌کنیم آمریکایی‌ها نیز انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان می‌دهند.