وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران، ضمن ابراز امیدواری نسبت به بازگشت جو بایدن، رئیس جمهوری دولت جدید آمریکا به برجام، گفت: درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، موضع ما مشخص است و امروز به برادرم ظریف یکبار دیگر تاکید کردم که آماده هرگونه حمایت از ایران هستیم.

مولود چاووش اوغلو در این نشست خبری که در استانبول و در جریان سفر محمدجواد ظریف به کشورهای حوزه قفقاز برگزار شد، افزود: ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین ایران، ترکیه و روسیه نشستی در سطح بالا خواهند داشت. وی تصریح کرد: با حمایت اردوغان، علی اف و پوتین مکانیسم همکاری در قفقاز جنوبی را پیش می‌بریم. آتش بس در این منطقه باید پایدار باشد. ظریف نیز پیش از این به گرجستان، ارمنستان، روسیه و ‌آذربایجان رفت که در آن همین پلتفرم 3+3 را دنبال کرده است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین تصریح کرد: همکاری ما باعث شده که آلام مردم سوریه کاهش یابد. ترکیه، ایران و روسیه تلاش‌های خود در چارچوب تدوین قانون اساسی سوریه را نیز دنبال می‌کنند. در آینده نزدیک اجلاس سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان را خواهیم داشت. وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: پیرو پیشنهاد مقامات روسیه و ترکیه درباره پلتفرم همکاری 6 جانبه، با مشورت دوستانم در ترکیه سفری به 5 کشور داشتم و امروز خوشحالم که در ترکیه هستیم. در سفرم به دوستان گفتم که گذشته باید به عنوان یک مسیر برای آینده مورد استفاده قرار بگیرد و به شکل مثبت مورد توجه باشد و همکاری و روابط تجاری کشورها فراهم شود. الان فرصت فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و اتصالات زمینی و ریلی همکاری کنیم و امیدوارم این همکاریها علیرغم ملاحظاتی که برخی کشورها دارند شدنی باشد.

محمدجواد ظریف افزود: همکاری‌های ترانزیتی، تجاری و انرژی از جمله گفتگوهای خوب ما بود. حضور شرکت‌های ترکیه در ایران بسیار مهم است و امیدواریم آنها بدون مشکل بتوانند در ایران فعالیت داشته باشند. ما منتظر اردوغان در ایران هستیم و به زودی تاریخ را قطعی خواهیم کرد؛ هم برای نشست همکاری‌های راهبردی و هم نشست سران آستانه.