وزیر کشور با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا، گفت: سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر دیروز در نشست خبری با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا، گفت: از کل واجدین شرایط ۵۹ میلیون  و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر؛ ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این مشارکت 8/48 درصد است.

وزیر کشور افزود: سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای حائز مقام اول و از سوی مردم عزیز ما امانت‌دار دستگاه اجرایی و به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

رحمانی فضلی گفت: محسن رضایی میرقائد با سه میلیون ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای و عبدالناصر همتی با دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر در رتبه بعدی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز با ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ نفر در رتبه چهارم قرار گرفت و بقیه آرا به عنوان آرا باطله ماخوذه ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای است.

اعتماد مردم را در دوران مسئولیتم جبران می‌کنم

در همین راستا،‌ پیروز انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند در دوران مسئولیتم جبران کنم.

سیدابراهیم رئیسی، در دیدار با حسن روحانی که برای تبریک پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری در دفتر او در قوه قضاییه حاضر شده بود؛ تصریح کرد: حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد.

رییسی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران افزود:‌ ابتدا سپاس و تشکر خود را به مردم عزیز، بزرگوار و زمان‌شناس ایران ابراز می‌کنم و خدا را به سبب اعتمادی که مردم به این طلبه خدمتگزار داشته‌اند، شاکر هستم.

وی افزود: با همکاری که جناب آقای روحانی و دولت در این مدت خواهند داشت از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد و با آنان نشست خواهم داشت.

رئیس‌جمهوری منتخب ادامه داد: از همه صاحبنظران و اندیشمندان می‌خواهم که مرا را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند.

وی افزود: در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحب‌نظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش من گذاشته‌اند به بهترین شکل انجام دهم.

 آقای رئیسی از ۱۲ مردادماه  رییس جمهور همه ماست

رئیس‌جمهوری نیز در این دیدار گفت که از ۱۲ مردادماه آقای رئیسی، رئیس‌جمهور همه مردم ایران و همه ما خواهد بود.

حسن روحانی افزود: از امروز کاملا آماده هستیم تا هر لحظه و هر ساعت که لازم باشد من، وزرا و معاونان در خدمت ایشان باشیم تا دوران انتقالی به خوبی سپری شود و رئیس‌جمهور منتخب بتواند کابینه خود را تا پایان وقت مقرر آماده کند و از مجلس شوری اسلامی رای اعتماد بگیرد.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد:‌ بسیار خوشحالم که مردم عزیز ما به ندای آنان که به قهر با صندوق‌ها دعوت کرده بودند؛ توجهی نکردند و به ندای وجدان و کشور خود توجه و این انتخابات را خوب برگزار کردند.

روحانی  تاکید کرد:  امیدوارم برادر عزیزم جناب آقای رئیسی بار سنگین مسئولیت اجرایی کشور را که در میان قوا سنگین‌ترین بار مسئولیت است با موفقیت بر دوش بکشد.

وی با بیان اینکه دولت از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار گیرد، کاملا در کنار رئیس‌جمهور منتخب است، ‌ گفت: دولت برای هرگونه همکاری، همراهی و اقدام لازم در این زمینه آمادگی کامل دارد. رئیس‌جمهور با قدردانی از مردم برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رای گفت: به ملت بزرگ ایران به خاطر حضورشان پای صندوق‌های رای تبریک عرض می‌کنم. جمعه روز بسیار مهمی برای سرنوشت کشور بود که در آن مردم تا ساعاتی از بامداد پای صندوق‌های رای بودند و آراء خود را به صندوق‌ها ریختند.

وی اضافه کرد: الحمدلله رئیس‌جمهور منتخب ما امروز شخصیتی است که در سال‌های اخیر در مناصب مهمی به ویژه در جایگاه ریاست قوه قضائیه حضور داشته است و در همه جلسات مهم کشور چه مربوط به مسائل فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سایر مسائل و جلسات مهم در کنار هم بوده‌ایم. روحانی عنوان کرد: ایشان کاملا از اوضاع کشور با خبر است و به ویژه از فراز و نشیب‌ها و مسائل این روزهای کشور از جمله کرونا و تحریم واقف است و امیدوارم کشور به بهترین شکل اداره شود و این بار سنگین مسوولیت روی دوش ایشان قرار گیرد و از خداوند برای ایشان در این مسوولیت طلب توفیق می‌کنم. وی خاطرنشان کرد: از همه افراد، نامزدها، صدا و سیما، فضای مجازی، مردم، ستاره‌ها و همه کسانی که به خوبی انتخابات را اجرا کردند از وزارت کشور تا شورای نگهبان و همه آن‌هایی که نسبت به تامین امنیت و نیز سلامت انتخابات کوشیدند، سپاسگزاری می‌کنم.

تبریک رقبا به پیروز صحنه انتخابات

عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی سه نامزد حاضر در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دیروز (شنبه) در پیام‌هایی پیروزی سید ابراهیم رییسی را به وی تبریک گفتند.

پیروزی رئیسی؛ خبر یک رسانه‌های جهان

اعلام خبر پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران، در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفت و بازتاب گسترده در فضای مجازی در سطح جهانی داشت.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه تلویزیونی  سی ان ان خبر پیروزی ابراهیم رئیسی را در صدر اخبار خود قرار داد. روزنامه فایننشال تایمز نیز پیروزی رئیسی را خبر اول سایت خود قرار داد و نوشت که او توانسته بطور گسترده آرای اکثریت قاطع مردم ایران را بدست آورد.

همچنین خبرگزاری فرانسه نوشت: در میان کسانی که به رئیسی رای دادند، بسیاری از آنها می‌گویند دلیل حمایت آنها از وی این است که او متعهد شده با فساد مبارزه و به قشر ضعیف جامعه کمک کند . بخش اسپانیایی خبرگزاری آناتولی نیز نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با رویکرد جدی به مسئله فساد و مشکلات اقتصادی اطمینان داد که این موضوعات را در اولویت قرار خواهد داد.

تارنمای شبکه خبری فرانس ۲۴ هم خبر پیشتازی قاطع رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را در صدر خبرهای خود قرار داد و نوشت که ابراهیم رئیسی با فاصله زیاد نسبت به رقیبان خود، پیروز انتخابات است.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز نوشت: ستاد انتخابات ایران اعلام کرد، ابراهیم رئیسی با اخذ ۶۲ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران شده است. همچنین روزنامه فرانسوی لوپریزین با اشاره به انتخاب ابراهیم رئیسی با ۶۲.۲ درصد آرا نوشت: ابراهیم رئیسی با معرفی خود به عنوان قهرمان مبارزه با فساد و مدافع طبقات مردمی در کارزار انتخاباتی، بیشتر دوران فعالیت خود را در دستگاه قضایی ایران سپری کرده است. بسیاری از رسانه های فرانسوی دیگر از جمله روزنامه فرانسوی لوموند، فرانس انفو تی وی، نشریه فرانسوی لزاکو، روزنامه فرانسوی لیبراسیون و .... به بازتاب پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران پرداختند.

تارنمای بی بی سی انگلیسی هم نوشت: ابراهیم رئیسی با شکست دادن سه رقیب خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آتی ایران انتخاب شد.

بی بی سی انگلیسی نوشت: رئیسی بالاترین مقام قضایی در ایران را عهده دار بوده و مقام رئیس‌جمهوری پس از  رهبری دومین مقام مهم درایران به شمار می‌رود. گاردین هم نوشت: رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران تحسین شد. این رسانه  به نقل از کارشناس مسائل ایران در اندیشکده چتم هاوس لندن نوشت پیروزی رئیسی زمینه را برای اجماع داخلی درباره اصلاحات گسترده‌تر فراهم می‌کند و تهران را در موضع قوی‌تری در دیپلماسی بین‌المللی قرار می‌دهد.

واکنش سخنگوی کارگزاران به نتیجه انتخابات

اعلام نتایج انتخابات در داخل کشور نیز واکنش‌های گسترده‌ای به ویژه در میان جناح رقیب رئیسی به دنبال داشت. سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ارتباط با اعلام نتیجه انتخابات  در پیامی تصریح کرد:

«ما زنده از آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست

ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، از امروز تلاش‌های خود برای تجدید سازمان، گسترش حزب و همکاری با همراهانمان در جبهه اصلاحات و از همه مهمتر تقویت رابطه با مردم را افزایش خواهیم داد».

اداره دولت سیزدهم آسان است

محمدمهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا هم به اعلام نتیجه انتخابات واکنش نشان داد و در یادداشتی نوشت:

«رئیس جمهور سیزدهم انتخاب شد؛ سیدابراهیم رئیسی. از یک نگاه، اداره دولت سیزدهم آسان است. دولت و مجلس و دستگاه قضا و نهادهای قدرتمند اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خارج از دولت، همسو شده‌اند و همه چیز روبه‌راه است. با پذیرش اف‌ای‌تی‌اف و پایان مذاکرات وین (که در هر دو مورد، خون دل‌هایش را دیگران خورده‌اند) بسیاری از امور روبه‌راه می‌شود. رسانه‌های پرشمار همچون صداوسیما و خبرگزاری‌های متعلق به نهادهای حاکمیتی و دولتی جملگی به خط می‌شوند و کامرانی‌های حکمرانی دولت سیزدهم را توی چشم و گوش مردم فرو می‌کنند.» مهاجری ادامه داد: «رئیسی پیش از این گفته است به صورت مستقل به میدان آمده اما تاکنون حتی یک نفر که خارج از مااصولگراها باشد در جرگه نزدیکان او دیده نشده است؛ هرچند او گفته است ترکیب اعضای ستادش با دولتش فرق خواهد کرد، پیش‌بینی من آن است که جریان اصولگرا، به خصوص طیف مااصولگراها، چنین فرصتی را برای او فراهم نخواهد کرد. اگر رئیسی بتواند از «بیت» خود فاصله بگیرد شاید شانسی برای تحقق دولت مستقل بیابد.»