یک منبع مطلع در قوه قضائیه به ایسنا گفت: ۱۵ نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه اخیر ریاست جمهوری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که فایل صوتی آن اخیرا لو رفته است، از سوی دستگاه قضایی ممنوع الخروج شدند.

پیشتر دادسرای عمومی و انقلاب تهران از تشکیل پرونده قضایی در پی انتشار فایل صوتی ظریف خبر داده و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «اتهام اصلی مطرح در این پرونده انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت می‌باشد که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.»

از دیگر پس‌لرزه‌های این فایل صوتی محرمانه، استعفای حسام‌الدین آشنا بود که پس از آن رئیس جمهوری در حکمی علی ربیعی را عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.

تکذیب بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی

در همین ارتباط دیروز خبری در فضای مجازی مبنی بر بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی منتشر شد که دولت ساعتی بعد آن را تکذیب کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی دولت در این باره نوشت: «یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی دولت شایعات منتشر شده در فضای مجازی در خصوص بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی را به دلیل سرقت فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه کاملا کذب و بی اساس دانست و تاکید کرد: این شایعات کذب در ادامه عملیات روانی گسترده رسانه‌های معاند پیرامون سرقت گفت‌وگوهای پروژه تاریخ شفاهی دولت است و هدفی جز تشویش مردم و اختلاف‌افکنی میان مسئولان نظام ندارد.»

وی تصریح کرد: «با دستور ریاست محترم جمهور مسئولیت پیگیری این پرونده با وزارت اطلاعات است و بدیهی است هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه با شفافیت تمام صورت خواهد گرفت.»

درخواست 19 نماینده سنا از بایدن

در آمریکا نیز واکنش‌ها به این فایل صوتی ادامه داد. فاکس نیوز دیروز خبر داد که ۱۹ نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواستند که تحقیقاتی را در رابطه با اتهامات وارده به جان کری در خصوص افشای اطلاعات حساس به ایران در زمان فعالیت به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما راه‌اندازی کند.

این ۱۹ سناتور آمریکایی خواستار عزل جان کری از شورای امنیت ملی آمریکا در زمان انجام‌گیری تحقیقات شدند. گفته می‌شود که جان کری در زمان ریاست جمهوری اوباما اطلاعات بیش از ۲۰۰ حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اهداف ایران را به اطلاع یک مقام ارشد ایرانی رسانده است.