رئیس جمهوری با انتقاد از برخی مواضع داخلی درباره مذاکرات وین، گفت: ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذارید، ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت دولت افزود: در برجام مذاکره کردیم و آمریکا را سر جایش نشاندیم، بنابر این ما توانمند هستیم و اینقدر بر روی توان ما شک نکنید. بگذارید مثل ۱۰۰ روز اول تحریم‌ها را بشکنیم.

وی با اشاره به برخی انتقادها در داخل کشور نسبت به تلاش دولت برای احیای برجام و مذاکرات وین، ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند باید دست ظالم قطع شود اما نه اکنون. چرا که در اردیبهشت و خرداد ماه کراهت دارد بگذارید که به تیر برسیم آن وقت مشکلی ندارد، این حرف‌ها چیست؟ باید دست ظالم را فوری قطع کرد. ما تیر و مرداد نداریم  چرا که ظالم آن کسی است که زندگی مردم را گروگان گرفته و مردم را آزار می‌دهد و حتی در تهیه و اکسن و مواد غذایی نیز مزاحمت ایجاد می‌کند.

روحانی یادآور شد: بیش از سه سال است که این فشارها روی مردم وجود دارد و باید دست این ظلم را قطع کنیم اگر یک ساعت هم زودتر می‌توانیم این کار را صورت دهیم باید فوراً اقدام کنیم.

از مذاکرات وین نترسید

وی با طرح این پرسش که ما چرا از مذاکرات می‌ترسیم، گفت: من نمی‌دانم این چه حرفی است و چه چیزی است که در سر ما فرو کرده‌اند که سبب شده از حرف زدن و مذاکره بترسیم مگر قرآن نمی‌گوید که با کفار هم جدال احسن داشته باشید بنابر این چرا از حرف زدن می‌ترسید و فرار می‌کنید.

روحانی با بیان اینکه دولت خود را متعهد می‌داند که به وظایفی که بر دوش دارد عمل ‌کند، اظهار کرد: چارچوب مذاکرات ما را رهبر انقلاب اسلامی به خوبی و روشنی مشخص کرده‌اند و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهوری با بیان تاکید بر اینکه خودمان را ضعیف نبینیم، اظهار کرد: می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست؟ آمریکاست. مگر آمریکا کیست؟ ما قدرتمندیم و با آمریکا مذاکره می‌کنیم؛ همانگونه که در برجام مذاکره کردیم و آنها را سر جایشان نشاندیم.

وی از مخالفان مذاکرات وین خواست که روی توان دولت برای مذاکره شک نکنند. در عین حال روحانی تصریح کرد: از مذاکرات وین نترسید؛ بعضی‌ها می‌ترسند که زود این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود و مثلا در انتخابات مشکل پیدا کنند. اینگونه هم نیست چرا که مذاکرات پیچیدگی‌های خودش را دارد و شما نگران نباشید.

اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR۱ را دچار مشکل کردید، ما دیگر به جای آنIR۱ نمی‌گذاریم بلکه  IR۶ می‌گذاریم

دو دست شما را بریدیم

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در جلسه هیأت دولت با اشاره به آغاز غنی‌سازی 60 درصد در نطنز تصریح کرد: اینکه امروز اعلام کردیم IR6 را در نطنز فعال خواهیم کرد و یا غنی‌سازی را به 60 درصد خواهیم رساند پاسخ خباثت‌های دشمن است؛ شما نمی‌توانید علیه ملت ایران توطئه و در نطنز جنایت کنید چرا که ما دست شما را می‌بریم؛ ما دو دست شما را با IR6 و غنی‌سازی 60 درصد زدیم؛ معلوم است که ما نمی‌ایستیم.

وی با اشاره به حادثه هفته جاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز و مسئولیت اسرائیل در مورد این حادثه، افزود: شما می‌خواهید نسبت به فناوری صلح‌آمیز ایران که تحت نظارت آژانس است اخلال ایجاد کنید اما باز هم در چارچوب عمل می‌کنیم؛ چراکه کار شما تروریسم هسته‌ای بوده اما کار ما قانونی است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در ظاهر امر حادثه نطنز، جنایت صهیونیست‌هاست، گفت: باید مقامات امنیتی، اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند.

وی ادامه داد: اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR۱ را دچار مشکل کردید، ما دیگر به جای آنIR۱ نمی‌گذاریم بلکه به جای آن IR۶ می‌گذاریم تا بفهمید که نمی‌توانید با این خباثت از این فناوری بازدارید.

روحانی افزود: ما می‌دانیم شما چه کار می‌کنید؛ شما می‌خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود در حالی که ما با دست پرتر به مذاکرات می‌آییم ما نمی‌گذاریم که دست ما خالی باشد.

از مذاکرات وین نترسید؛ بعضی‌ها می‌ترسند که زود این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود و مثلا در انتخابات مشکل پیدا کنند. اینگونه هم نیست چرا که مذاکرات پیچیدگی‌های خودش را دارد و شما نگران نباشید

وی تاکید کرد: ما به جای غنی سازی ۳.۶۷ غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام می‌دهیم اما در عین حال باز هم می‌گوییم فعالیت ما به طور قطع صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و ۳ و ۴ و ۵ درصد ما صلح‌آمیز خواهد بود و همه تحت نظر آژانس است.

راستی‌آزمایی زمان زیادی نمی‌برد

رئیس جمهوری خطاب به طرفین برجام گفت: هر روز که شما به تعهدات خود برگردید ما همان روز به عین برجام بر می‌گردیم، به شرطی که شما برگردید و ما ببینیم که بازگشت شما واقعی است یعنی در عمل نه در زبان؛ ما راستی‌آزمایی کنیم که این راستی‌آزمایی هم زمان زیادی نمی‌برد.

وی افزود: برخی‌ها راستی‌آزمایی را بلد نیستند ولی ما راستی‌آزمایی را بلدیم. نیازی نیست شما برای راستی‌آزمایی غصه بخورید. ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌ایم، وزیران ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌اند و می‌دانیم راستی‌آزمایی چقدر زمان می‌برد، زمان زیادی نمی‌برد.

روحانی در این باره توضیح داد: وقتی وزیر نفت ما گفت، نفت را می‌فروشد و گفت کشتی من در جایی که باید پهلو بگیرد پهلو می‌گیرد، بیمه ما عنوان کرد کار ما انجام می‌شود، بانک مرکزی گفت پول ما آزاد است و به خوبی آن را جابه‌جا می‌کند، یعنی راستی‌آزمایی انجام شده و این موضوعی زمان زیادی نمی‌برد.