نایب رئیس شورای ائتلاف گفت: اصولگرایان منتظر اعلام‌نظر ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ هستند هرچند گفت‌وگوی جدی با او در این باره صورت نگرفته و اگر هم بوده  به صورت خصوصی بوده اما رئیسی هم به این گونه گفت‌و‌گوها علاقه‌ای نشان نداده است.

مهدی چمران، در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که «آیا کاندیدای دیگری مدنظر شورای ائتلاف است؟» افزود: در حال حاضر چون ما درگیر بحث مجامع شهرستانی هستیم اصولا نباید درباره مصداق بیاندیشیم؛ به بیان دیگر ابتدا باید مجامع تشکیل شود پس از آن، باید به مجمع بزرگ تهران بینجامد تا در آنجا، فرصت انتخاب و گزینش یا بحث اینکه چه کسانی بیایند، به وجود آید. در حال حاضر تلاش ما این است که فرایند از پایین به بالا شکل بگیرد. به هر حال ممکن است افراد کاندیدایی را مدنظرشان داشته باشند اما نمی‌توانند آن کاندیدا را به عنوان نظر شورای ائتلاف اعلام کنند. نظر شورای ائتلاف در مجمع مشخص می‌شود.

اصلاح‌طلبان به کاندیدای واحد می‌رسند

این چهره سیاسی اصولگرا پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان به یک نظر واحد می‌رسند چراکه در این چند دوره نیز، همواره این گونه بوده است. بنابراین اگر در میان اصولگرایان، تشتت وجود داشته باشد قطعا مشکل‌آفرین است و اصولگرایان باید احساس‌خطر کنند.

او در رابطه با تشتت و چنددستگی در جریان اصولگرایی هشدار داد و در عین حال عنوان کرد که رایزنی شورای ائتلاف و شورای وحدت برای رسیدن به وحدت، به نتیجه خاصی نرسیده است هرچند رایزنی‌ها متوقف نشده و در حال انجام است.

با ورود نظامیان به سیاست، شبیه لبنان می‌شویم

چمران در ادامه این گفت‌وگو درمورد ورود نظامیان به انتخابات پیش‌رو، تصریح کرد: امام فرمودند این افراد باید در حوزه نظامی فعالیت کنند و از این رو یک شخص نظامی نمی‌تواند وارد احزاب سیاسی شود. این بحث کاملا منطقی و درست است وگرنه وضعیت ما شبیه به وضعیت لبنان می‌شود.

وی ادامه داد: در جنگ ۱۹۷۵، در ارتش لبنان، برخی احزاب حضور داشتند وقتی جنگ داخلی درگرفت به یکباره تقسیم شدند بدین گونه که عده‌ای به سمت فالانژها و عده‌ای دیگر به سمت مسلمانان رفتند؛ بنابراین احزاب تقسیم شدند. آنها هیچ گاه ارتش نداشتند و هنوز هم نتوانستند به آن انسجام صحیح برسند. بنابراین امام این مسئله را منع کردند که کاملا منطقی به این دلیل که نظامی‌ها، نباید فعالیت سیاسیِ احزاب سیاسی را انجام دهند.

نگاه منفی جامعه و مردم به کاندیدا  و رئیس‌جمهور نظامی

به گفته نایب رئیس شورای ائتلاف، به هر حال رسانه‌ها و تبلیغات می‌تواند روی نظر مردم دراین‌خصوص تاثیر بگذارد و تا حدودی نیز آثار منفی خود را به جای گذاشته است.