نشست وزرای امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی صبح دیروز در بروکسل پایتخت بلژیک با هدف بررسی آخرین تحولات بین‌المللی از جمله برجام و احتمال بازگشت آمریکا به این توافق آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری این نشست، به خبرنگاران گفت: تماس دیپلماتیک مهمی با تمام طرف‌ها از جمله ایالات متحده در جریان است تا ببینیم اگر بشود آمریکا به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

وی با اشاره به اینکه دولت سابق آمریکا از این توافق خارج شد، خاطرنشان کرد که بازگشت دولت جو بایدن به برجام، راهی است که ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که در جریان نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، قرار است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز شرکت کند. پیشتر سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرده بود که حضور بلینکن به صورت مجازی صورت خواهد گرفت. بلینکن هفته گذشته در چارچوب نشست چهارجانبه با کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) دیدار کرد تا پیرامون آخرین وضعیت این توافق گفت‌وگو و گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در این توافق رایزنی کنند. آن‌ها در پایان این جلسه با صدور بیانیه‌ای مشترک برجام را دستاورد کلیدی دیپلماسی چند جانبه‌گرایی خوانده و بر حفظ و تقویت آن تاکید کردند. در ادامه بیانیه یادشده می‌خوانیم که وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره بازگشت کامل ایران به برجام به عنوان یکی از اهداف مشترک گفت‌وگو کرده و در این زمینه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اگر ایران به اجرای تعهداتش در این توافق بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابهی را صورت خواهد داد و آمادگی دارد تا در این جهت با ایران تعامل کند.