کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: من مخالف این نوع شفافیت هستم چرا که اگر قرار باشد شفافیت درباره رأی و تصمیم لحاظ شود، باید همه این شفافیت را داشته باشند؛ به عنوان مثال شورای نگهبان و تشخیص مصلحت هم باید در زمینه آرای خود شفاف عمل کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، در این خصوص افزود: از سویی این طرح استقلال رأی نمایندگان را از بین می‌برد، یک ایراد عمده دیگر در این طرح این است که مبنای تصمیم‌گیری نماینده برای رأی دادن یا ندادن به طرح، منفعت یا تهدید و تطمیع می‌شود؛ یعنی باید تابع نظر گروه‌هایی باشند که یا نماینده را تهدید یا تطمیع می‌کنند.

وی تاکید کرد که خروجی رأی مجلس مهم است نه تک‌تک آرای نمایندگان، و توضیح داد: شفافیت آرای نمایندگان مجلس باعث خودسانسوری نمایندگان و انحراف عملکرد مجلس می‌شود چرا که مدام با هر رأیی باید از عواقب موضوع واهمه داشته باشد و در عمل نماینده اسیر دست گروه‌های مختلف می‌شود.

او ادامه داد: ممکن است در برخی کشورها رأی شفاف در مجلس بر اساس سازوکار سیاسی آن کشور خروجی بهتری داشته باشد، اما در وضعیت فعلی کشور ما، آرای شفاف نمایندگان خروجی‌ای برای کشور نخواهد داشت جز اینکه نماینده درگیر مشکلات جدی شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 96، اضافه کرد: البته به اندازه‌ای مجلس یازدهم روی این مساله مانور داده بود که رد طرح شفافیت در روزهای اخیر در مجلس برای من بسیار عجیب بود و برایم جای تعجب دارد نمایندگان مجلس یازدهم که تا این حد برای همه امور مملکت نسخه می‌پیچند، نتوانستند این طرح را تصویب کنند.

هتاکان به روحانی، بی‌سیم به دست هستند

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی گروه‌های سیاسی به مجلس برای تصویب این طرح فشار می‌آورند و حتی بیانیه و نامه می‌دهند، گفت: ظاهراً این جریان‌ها رهبری گروه‌های فشار را در دست دارند. در واقع جریان‌های سیاسی برای تصویب این طرح به مجلس فشار می‌آورند که رهبری گروه‌های فشار را در دست دارند و با عناوینی از قبیل اینکه «مجلس انقلابی نیست» و «مجلس سازشکار است» می‌خواهند نمایندگان را تحت فشار بگذارند.

وی گفت: اخیراً که آقای جهانگیری به سفری رفته بود در تجمعات، گروهی بی‌سیم به دست به دولت و رئیس‌جمهور ناسزا می‌گفتند؛ اینها مردم نیستند بلکه گروه‌های سیاسی خاصی هستند که با عناوینی از قبیل اینکه «مجلس انقلابی نیست» و «مجلس سازشکار است» می‌خواهند نمایندگان را تحت فشار بگذارند و یکی از ابزارهایشان نیز همین موضوع طرح شفافیت آرای مجلس است.