علی مطهری گفت: این درست است که دولت آقای روحانی کشور چین را بعد از برجام تحویل نگرفت و این اشتباه بود.

نماینده سابق مجلس در ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف، افزود: روی برجام خیلی تبلیغ بی‌جا شد و نباید این قدر مردم را امیدوار می‌کردند. معلوم نبود که چه اتفاقاتی خواهد افتاد و این امید به اروپا هم غیرمنطقی بود.

این چهره سیاسی اظهار داشت: در تیره شدن ارتباط روسیه و ترکیه، به ما پیشنهاد شد مرغ روسیه را تامین کنیم ولی به خاطر ضعف ساختار اقتصادی نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم؛ درباره ظرفیت‌های کشور عراق هم همچنین بود.

وی با بیان اینکه ما در داخل درباره برجام متحد نبودیم و دشمن از این اختلاف استفاده کرد، افزود: ما می‌توانستیم روابط‌مان را با کشورهای عربی بهبود ببخشیم و در این زمینه غفلت شد. باید این کشورها جذب می‌کردیم به جای اینکه با موشک‌ها تهدید کنیم.

مطهری ادامه داد: ما اگر سیاست داشته باشیم، روابط‌مان با عربستان می‌تواند مثل زمان آقای هاشمی شود. رابطه‌مان با مصر چرا باید قطع باشد؟ داشتن دو دوست در منطقه، حماس و حزب‌الله کافی نیست.

کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است

وی با تاکید براینکه ما باید مطابق اسلام عمل کنیم، بیان کرد: قرار نیست به تمام خواسته‌های آمریکا عمل کنیم چون جاهایی خلاف اسلام است. بحث مطابق عقل عمل کردن است. لازم نیست با آمریکا تنش داشته باشیم.

مطهری تصریح کرد: کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است. غیر از این مشکلی نداریم. مثل فرانسه و انگلیس. با حفظ ارزش فلسطین، باید ارتباطمان را گسترش بدهیم. یکی از دروازه‌های اثرگذاری روی دنیا ارتباط با آمریکا ست. از این باید استفاده کرد.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه اسرائیل به دنبال نابودی ماست ولی آمریکا خیر، اظهار داشت: باید با آمریکا قدم به قدم همراه شویم. بالاخره دوره آقای اوباما با آقای ترامپ متفاوت است. اصلا حرف درستی نیست که آنها هیچ فرقی ندارند. یکی نامتعادل است، یکی عاقل.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی ما صرفا وابسته به سیاست خارجه نیست. سیاست خارجه می‌تواند کمک کننده باشد.