برخی منابع عراقی اعلام کردند که در سفر هیأت عراقی به تهران، پیام طرف ایرانی در خصوص ضرورت افزایش هوشیاری دولت عراق و فاصله گرفتن از فتنه‌انگیزی‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به این هیأت ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا، برخی رسانه‌های عراقی یکشنبه، هفتم دی‌ماه در خبری غیر رسمی اعلام کردند؛ «ابوجهاد الهاشمی» که پیش از این ریاست دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق را بر عهده داشت، از سوی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی این کشور به تهران سفر کرده است. این رسانه عراقی که نخستین بار خبر این سفر را منتشر کرد،  چند ساعت بعد اعلام کرد هیأت عراقی بعد از دیدار با مقامات ایرانی، این کشور را ترک کرده و وارد بغداد شده است.

 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دیروز خود با تایید این خبر اظهار کرد: این سفر انجام شده و مشاور نخست‌وزیر به تهران آمده است. ما با طرف عراقی مراودات نزدیکی در خصوص مسائل مختلف داریم و رایزنی میان دو طرف مرسوم است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایشان به دعوت ایران به تهران آمده و در این سفر در خصوص آخرین تحولات رایزنی شده است. وی پاسخ به این سوال که آیا این مقام عراقی نامه‌ای درباره حشد الشعبی برای ایران آورده است، تصریح کرد: درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای تعجب می‌کنم. رایزنی‌هایی با دوستان در عراق داشتیم و به دعوت ما آمدند و آخرین موضوعات مورد رایزنی قرار گرفته است.

در اخبار غیررسمی منتشر شده در این خصوص، هدف از این سفر، گفت‌وگو پیرامون تحولات امنیتی اخیر در عراق و افزایش غیر معمول تحرکات ارتش آمریکا در منطقه و تبادل پیام عنوان شده است. در همین حال،  اخباری نیز از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص درخواست آمریکایی‌ها برای سفر نماینده نخست وزیر عراق به تهران منتشر شده است. عصر یکشنبه نیز یک منبع سیاسی عراقی اظهار داشت: ایرانی‌ها به هیأت عراقی گفته‌اند که قصد تنش‌زایی در منطقه را ندارند. او گفت: تفاهمات میان عراق و ایران فارغ از مجادلات ایران و آمریکا ادامه داشته و بغداد هیچ اتهامی را در مورد حملات موشکی اخیر به منطقه سبز متوجه ایران نمی‌داند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر و در آستانه خروج ترامپ از کاخ سفید تحرکات مشکوک در عراق تشدید شده و از دید تحلیلگران ممکن است ترامپ و متحدان دست به اقدامات ماجراجویانه‌ای بزنند.

عربستان پیامی غیردیپلماتیک فرستاده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خبری بود، در پاسخ به اینکه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق در یک مستند گفته است که آقای سلیمانی در جریان آخرین سفر خود به عراق قرار بوده پاسخ ایران را در ارتباط با عربستان را به مقامات عراقی تحویل دهد، گفت: آنچه به نقل از آقای عادل عبدالمهدی مطرح کردید درست است.

وی افزود: ما پیامی از سوی عربستان دریافت کرده بودیم که این پیام دیپلماتیک نبود و مطالبی در آن مطرح شده بود که البته ما از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ دادیم. آقای سلیمانی در این سفر حامل پیام‌هایی بودند که عاملین ترور اجازه انتقال این پیام را ندادند، البته ما بعدا به صورت مکتوب پیام‌ها را منتقل کردیم.