معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، به واکسن دسترسی پیدا کند، گفت: اولویت‌ها را وزارت بهداشت تعیین و شفاف اعلام می‌کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دیروز در سومین جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: متاسفانه در این کشور به سرعت وقتی مساله‌ای که مطالبه عمومی است به وجود می‌آید شروع به جوسازی می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: دولت مکلف است مهمترین تلاش و تمرکز خود را بر این بگذارد که دغدغه مردم را برطرف کند و به مردم اطمینان دهد. سلامت مردم امروز مساله اصلی نظام،  دولت و عموم است تا از این ویروسی که همه دنیا را درنوردیده، بتوانیم هم سلامت مردم را حفاظت کنیم و هم تبعات را به حداقل برسانیم.

 وی با بیان اینکه ویروس کرونا امروز در بخش‌های اقتصادی و معیشت مردم، بخش‌های اجتماعی و فرهنگی تبعات زیادی داشته است که باید به موقع به آن پرداخته شود، گفت: مقابله با این ویروس اصلی‌ترین مسئله ماست ما در همه زمینه‌ها تلاش می کنیم واکسن تولید داخل داشته باشیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه حداقل ۹۷ درصد داروی مورد نیاز مردم را  در داخل کشور تولید می‌کنیم، گفت: در زمینه‌ تولید واکسن یکی از تلاش‌های دولت، مسئولین و دانشمندان ما این است که در داخل کشور تولید شود و همه ما در یک مسیر هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: طبیعی است که تا زمانی که ما به واکسن تولید داخل برسیم، حتی اگر همه مسیر موفقیت آمیز باشد ممکن است که چند ماه دیگر طول بکشد. ما اگر بتوانیم یک روز زودتر هم واکسن مورد نیاز مردم را از هر جای دنیا که واکسن معتبر و موثر تامین کنیم، یک لحظه درنگ نخواهیم کرد. مردم مطالبه دارند و دولت هم وظیفه دارد و ما منابع مورد نیاز نه تنها ۲۰ میلیون یورو، بلکه به هر میزان که شهروندان ایرانی نیاز داشته باشند، تامین می‌کنیم.

وی گفت: مردم باید احساس کنند همینطور که دولتمردان آنها مکرر می‌گویند که سلامت مردم مسئله اصلی هست، متناسب با این حرف  عمل می‌کنند و متعهد هستند که دولت از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد.

جهانگیری به جلسات متعدد برای تولید و خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: تاکنون شخصاً چندین جلسه با وزرای امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس‌کل بانک مرکزی و معاونین آنها برگزار کرده ام تا چنانچه مانعی بر سر راه تامین واکسن وجود داشته باشد، برطرف کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: تحریم در هر زمینه‌ای که ما فکر می‌کنیم برای ما ایجاد مانع کرده است ولی به فضل الهی توان مدیریتی کشور هم طوری هست که بتواند تحریم‌ها را بی‌اثر کند. ما همه تلاشمان این است که تحریم ها را بی‌اثر کرده، ‌واکسن را وارد کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

 معاون اول رئیس‌جمهوری  تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های شفاف تهیه و تدوین خواهد کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند و این گونه نیست که احدی خارج از دستورالعمل‌ها و قبل از اینکه به مردمی که در اولویت هستند، بتواند به واکسن دسترسی پیدا کند.