سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اینکه برخی کشورها در بیانیه‌های خود درباره ترور شهید فخری‌زاده دعوت به خویشتنداری کرده‌اند گفت: آقای ظریف در ارتباط با این صحبت‌ها توییتی را منتشر کرد و این اظهار نظرها و استانداردهای دوگانه مبنی بر دعوت به خویشتن‌داری در حالی که طرف مقابل دست به تروریسم دولتی می‌زند

را شرم‌آور خواند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود در این خصوص تصریح کرد: ما همان طور که قبلا نیز گفته‌ایم پاسخ مناسب را به عاملان و آمران این ترور خواهیم داد. این سیاست قطعی ما است.

پاسخ ما به این جنایت متناسب و با حداکثر درد برای آنهایی که این جنایت را انجام داده‌اند، خواهد بود.

شهادت یک فرمانده سپاه

در مرز عراق و سوریه؟

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دو کشور امارات و بحرین که به تازگی اقدام به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، در بیانیه‌هایی این ترور را محکوم کرده‌اند درحالی که ظن‌ها و گمان‌هایی در ارتباط با آن‌ها وجود دارد، گفت: در این خصوص دو موضوع مورد توجه است. ما به کشورهایی که اقدام به عادی‌سازی روابط شان با رژیم صهیونیستی کرده‌اند به صراحت گفته‌ایم که هر تهدیدی که متوجه امنیت ایران شود بدون لحظه‌ای درنگ از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد و دیگر اینکه ما به ظن پاسخ نمی‌دهیم بلکه به شواهد پاسخ می‌دهیم؛ شواهد برای ما مهم است و بر اساس شواهد عمل می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعای برخی از رسانه‌های عربی مبنی بر اینکه یک فرمانده سپاه ایران در مرز عراق و سوریه به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ما گزارشی از این موضوع دریافت نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد که بیشتر خبرسازی باشد.

وی افزود: باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص اظهار نظر کنند و ما هیچ خبری در این خصوص به صورت موثق دریافت نکرده‌ایم.

همکاری ما با آژانس احترام‌برانگیز است

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با نوع تعامل ایران با آژانس و برخی از اظهارنظرهایی که در کشور در این ارتباط انجام شده است که با واکنش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مواجه شده، گفت: همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب NPT و تعهدات‌مان بوده است و هیچ دسترسی بیشتری به آن‌ها نداده و نخواهیم داد.

خطیب زاده با بیان اینکه روابط ایران با آژانس یک رابطه فنی است، گفت: روابط ما با آژانس تاکنون علیرغم برخی اختلافات رابطه فنی و احترام برانگیزی بوده است.

اسدی قربانی توطئه‌ شده

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دادگاه اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان که چندی پیش در بلژیک برگزار شد و آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد این پرونده گفت: اساسا این دادگاه و این پروسه قضایی به خاطر موضوع مصونیت دولت‌ها و مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیتی ندارد و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. امیدواریم که این دادگاه نیز عدم صلاحیت خود در بررسی این پرونده را به رسمیت بشناسد.

وی خاطر نشان کرد: بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود و این روند کوته‌بینانه است؛ ما فکر می‌کنیم این یک توطئه‌چینی است و دیپلمات ما قربانی توطئه چینی شده است که یک سر آن گروهک منافقین و سر دیگر آن تحمیل فشار حداکثری علیه ایران قرار دارد.