اکبر عالمی، مستندساز، عکاس و مجری برنامه هنر هفتم در ۷۵ سالگی و بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

او چندی پیش برای تهیه یک مستند با سه تن از همکارانش برای فیلمبرداری به بیمارستانی رفته بود و به گفته خودش علیرغم رعایت تمام «موارد ضروری» هر چهار نفر به کرونا مبتلا شدند.

عالمی یکی از مجریان و کارشناسان مطرح تلویزیون بود. در دانشکده هنرهای دراماتیک رشته رادیو تلویزیون خواند و مدرک دکترای سینمای خود را در انگلستان گرفت.

عالمی متخصص برجسته عکاسی، نور و لابراتور بود و سال‌ها ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و مدتی نیز مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را برعهده داشت.

در کارنامه پربار اکبر عالمی در زمینه سینما و نقد فیلم می‌توان می‌توان به اجرای برنامه «هنر هفتم» و ساخت مستندهای مروارید خلیج فارس و خلیج فارس و نواحی نه‌گانه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و بازیگری در فیلم «بابا نان داد» در سال ۱۳۵۱ اشاره کرد. ا

و مولف آثار ارزنده‌ای در زمینه عکاسی، جلوه‌های ویژه، هنرهای تجسمی و تلویزیون از جمله فرهنگنامه‌ای در همین رابطه به زبان انگلیسی، «تمهیدات سینمایی» و «فرهنگ جامع انیمیشن» است.

در کارنامه‌ی حرفه‌‌ای او، ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه‌ی سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تاثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، ساخت حدود 30 فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی و .. به چشم می‌خورد.

تالیف قدرت واژگان، تمهیدات سینمایی، فرهنگ جامع انیمیشین و کتاب ظهور، در عکاسی و سینما، اثر سی آی و آر آی جاکوبسن، ازجمله آثار ترجمه شده‌ی اوست.

مرحوم عالمی عضو فرهنگستان‌های هنر و زبان و ادب فارسی از سال 1379 تا 1386 بوده و از جمله اعضای فعال و تاثیرگذار هیات موسس انجمن عکاسان ایران است.

اردشیر عالمی، فرزند این کارگردان با تایید این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: «پدر رفت. فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود. تاثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند. از همه دوستانی که در این چند روزه پیغام‌های بسیار محبت‌آمیزی برای ما فرستادند ممنونم.»

روحش شاد، یادش گرامی.