رئیس‌جمهور در سخنانی در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور که پیش از ظهر دیروز (۲۳ شهریور) از طریق ویدئوکنفرانس در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه «شاید هیچ جایی از دانشگاه برای نقادی جدی‌تر نباشد»، گفت: دانشگاه همواره فضای نقادی است؛ نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه.

به گزارش ایسنا، برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی امسال نیز همانند سال‌های گذشته با حواشی زیادی همراه بود که مهم‌ترین حاشیه آن، عدم حضور رئیس‌جمهور برخلاف روند مرسوم به دلیل کرونا ویروس در این مراسم و سخنرانی مجازی او بود.

حسن روحانی طی سخنانی در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور، با بیان اینکه از روز اول مقابله با کرونا خود را موظف می‌دیدم در همه امور، برنامه‌ها و کارهایم پروتکل‌ها را رعایت کنم، اظهار کرد: هرچند گاهی رعایت پروتکل‌ها با خواست قلبی انسان و عواطف و خواسته‌های او مطابقت ندارد اما تصورم بر این است که پروتکل‌شکنی نباید در ذهن ما شکل گیرد و رشد پیدا کند.

وی با قدردانی از تلاش‌های  وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌ها، افزود: از کادر درمانی سراسر کشور نیز تشکر می‌کنم که توانستند طوری عمل کنند که امروز بگوییم کادر درمانی و پزشکی کشور روی پای خود ایستاده است و ما برای بستری کردن بیماران تخت کم نیاوردیم.

‌رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه مرکز نوآوری است و جایگاهی است که مدیران آینده ما را تربیت می‌کند، تاکید کرد: دانشگاه همواره فضای نقادی است. نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه ماست. شاید هیچ جایی مانند دانشگاه برای نقادی جدی‌تر نباشد و وقتی این نقادی با در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه باشد، قطعاً به نفع ماست.

وی با یادآوری تحریم‌های آمریکا و شکست آنان در زمین زدن اقتصاد ایران، گفت: ما باید روی پای خودمان بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی داخلی استفاده کنیم اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان زندگی کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است. ما باید بتوانیم آنچه تولید می‌کنیم صادر کنیم و در مواردی که چیزی در داخل موجود نیست، بتوانیم آن را وارد کنیم.

روحانی تصریح کرد: همانطور که مواد اولیه یا حتی خود نیازهای بهداشتی و درمانی را گاهی نیازمندیم که وارد کنیم و به کشور بیاوریم باید بخشی را که مازاد نیازمان است را بتوانیم صادر کنیم و باید بتوانیم این مشکلات را در فضای امروز برطرف کنیم.

‌رئیس‌‌جمهور ادامه داد: دانشگاه‌ها همانطور که باید به نقد بپردازند باید با قلم و بیان خود موفقیت‌های به دست آمده در زمینه سیاسی و حقوقی بین‌الملل را برای مردم تشریح کنند. این موارد در تاریخ کشور ما بسیار بااهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدام دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته برای برتری در میان دانشگاه‌های جهان افزود: همه شاخص‌ها و آمارها به ما می‌گوید که شرایط ما نسبت به سال گذشته در این زمینه بهتر شده است و در شتاب علمی نسبت به گذشته در برخی از موارد از کشورهای برتر بوده‌ایم و این یعنی ما پیشرفت علمی را فراموش نکردیم و از جایگاه ۱۲۰ در جهان در طول هفت سال اخیر به جایگاه ۶۵ رسیدیم.

روحانی تاکید کرد: مردم وقتی در شرایط کرونایی می‌بینند که با همه مشکلات، کار تحصیل و دانش‌آموختن فراموش نمی‌شود، می‌توانند به نظام و کشور خود اعتماد کنند، وقتی می‌بینند که با وجود تحریم‌ها، برق و آب قطع نمی‌شود می‌توانند به نظام و کشور اعتماد کنند و این ما هستیم که باید دست به دست هم این اعتماد و امید را حفظ کنیم و دانشگاه‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند.

بنابراین گزارش، در مراسم امروز،  منصور غلامی و سعید نمکی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و محمود نیلی احمد آبادی و کریمی رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، یک استاد به نمایندگی از اساتید دانشگاه‌ها و یک دانشجو به نمایندگی از جامعه دانشجویان کشور سخنرانی کردند.

ای کاش رئیس‌‌جمهور در مراسم امسال حضور داشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکی از میزبانان مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی بود در سخنانی از عدم حضور فیزیکی ‌رئیس‌‌جمهور در این مراسم انتقاد کرد و گفت:  ای کاش امروز بعد از هفت ماه تلاش دانشگاه علوم پزشکی و تمام کادر بهداشت و درمان، ‌رئیس‌‌جمهور را در جمع خودمان داشتیم تا حضوری از کادر درمان تشکر می‌کردند و شاید روحیه کادر درمان نیز تغییر می‌کرد و خستگی از تن‌ها می‌رفت.

عباسعلی کریمی،  با اشاره به اینکه ما در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس مشکلات زیادی داشتیم، تصریح کرد: یادم هست در اوایل شیوع این بیماری یکی از پرستاران به من می‌گفت وقتی تاکسی من را سوار کرد و فهمید از بیمارستان می آیم من را وسط راه پیاده کرد. بنابراین معتقدم نیروهای ما در این مدت همانند جبهه‌های جنگ تلاش کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شاید بهتر باشد یک مرتضی آوینی دیگری از خط مقدم درمان هم تصاویر را ثبت کند چرا که دوران شیوع کرونا ویروس یک دوران سخت است و ما در علوم پزشکی افرادی داشتیم که شهید راه سلامت شدند.

‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: در این دوران شاید نیمی از مدیریت دانشگاه ما در بیمارستان بستری بودند اما حاضر نبودند که کار خود را رها کنند، روحیه کاری دانشگاهی همین‌گونه است.

ضرورت حمایت بیشتر دولت از دانشگاه‌ها در برنامه هفتم

همچنین وزیر علوم به شرایط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: این مراکز طی نیمسال گذشته آزمونی را پشت سر گذاشتند که در نوع خود تحسین برانگیز است. منصور غلامی ادامه داد: بر این اساس گزارشی را یکی از همکاران ما در دانشگاه تهران ارائه کردند و آن گزارش نیز در خصوص نحوه ورود آموزش عالی در دنیا در شرایط کرونا بود.

آنچه که خلاصه گزارش بود این بود که اقدامات و تحولاتی که در آموزش عالی کشور ما اتفاق افتاده است نه تنها کمتر از آنچه که در سایر کشورها اتفاق افتاد نیست، بلکه  بعضا شرایط بهتری از بسیاری از کشورهای دیگر نیز داشتیم که این بیانگر آمادگی آموزش عالی کشور برای حضور در شرایط خاصی نظیر کرونا است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ما شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش رو در جامعه را دارند. قبلا نیز ما مواردی اینچنینی داشتیم به گونه ای که در سال‌های گذشته اتفاقات و حوادثی در کشور رخ داده است. نظیر سیل، زلزله و ... که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانسته بودند در این شرایط حضور و سهم خود را به خوبی ایفا کنند.

وزیر علوم همچنین انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی را از دیگر عملکردهای موفق دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس دانست و گفت: این انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده یک تحول جدی و جدید بود که در دانشگاه‌های ما اتفاق افتاد. بنابراین همانطور که عنوان شد تفاوت‌های زیادی بین دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های دنیا در خصوص آموزش مجازی و ارائه آموزش با حفظ کیفیت و انجام بهتر ماموریت‌ها و وظایف به وجود نیامده، بنابراین این عملکرد بیانگر تلاش گسترده آموزش عالی در دوره شیوع کرونا بود و این تلاش‌ها در کنار پشتیبانی‌های صورت گرفته اتفاق افتاد. دکتر غلامی همچنین تاکید کرد: تقاضای من این است که حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها در شرایط فعلی که با شیوع کرونا ویروس مواجه هستیم همچنان ادامه پیدا کند تا دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی برای پاسخ به اقدامات انجام شده در زمینه اختراعات و نقش جامعه محور خود موفق عمل کنند. در واقع برای ادامه برنامه‌های آینده دانشگاه‌ها نیاز است این حمایت‌ها ادامه پیدا کند و امیدواریم در برنامه هفتم که تدوین می شود سیاست‌هایی اتخاذ شود تا حمایت‌ها از این مراکز به عنوان سرمایه‌های ملی دیده شود.

داغ از دست دادن برخی اساتید را در سینه خواهیم داشت

در ادامه وزیر بهداشت نیز در توضیح علل عدم حضور فیزیکی ‌رئیس‌‌جمهور در مراسم امروز  گفت: ‌رئیس‌‌جمهور مشتاقانه و جانانه می خواستند که در جمع دانشگاهیان حضور داشته باشند اما باید به این واقعیت اذعان کنیم که فشار ما برای اجرای پروتکل‌ها به خصوص در مورد حفاظت مقامات تراز اول کشور باعث شد که این موضوع را تحمل کنند و تشکر می کنم از مقام معظم رهبری، روسای سه قوه ، از جمله ‌رئیس‌‌جمهور که توصیه‌های همکاران ما را در رعایت پروتکل‌ها رعایت می کنند.

سعید نمکی در ادامه تصریح کرد: امروز اگرچه به صورت نمادین روز بازگشایی دانشگاه‌ها است اما ۷ ماه است دانشجویان، رزیدنت‌ها و پرستاران بی وقفه در رشته‌های مختلف به صورت شبانه روزی حضور فعال داشته و در کنار مردم برای مدیریت کرونا فعالیت دارند. در ایامی که دانشگاه‌ها تعطیل بود مسن ترین اساتید پروانه وار در کنار ما بودند.

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما توانستیم با امکانات اندک در سال سخت تحریم و شرایط بسیار پر مضیقه اقتصادی حماسه ای خلق کنیم که زبانزد خاص و عام در دنیا باشیم و حتی دشمنان ما اذعان کردند که هیچ بیماری در ایران زمین پشت درب بیمارستان‌ها سرگردان نماند و هیچ بیماری به دلیل بی بضاعتی اقتصادی از درمان باز نماند و موج سهمگین کرونا را سربازان نظام سلامت مدیریت کردند و این برای‌‌جمهوری اسلامی ایران افتخاری شد اما همواره داغ از دست دادن اساتید را در سینه

خواهیم داشت.

انتقاد از بی توجهی به علوم پایه و بنیادی

 ‌رئیس دانشگاه تهران به عنوان میزبان مراسم امروز خاطر نشان کرد: آغاز سال تحصیلی امسال می‌توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد ۸ سال گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی  و مدیریت این پدیده که همه ابعاد جامعه را به شدت تاثیر قرار داده جایگزین ارزیابی آموزش شده و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی‌ها و مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.

محمود نیلی احمدآبادی تصریح کرد:  بعد از چین ایران جزو اولین کشورهای بود که با پدیده شیوع کرونا مواجه شد عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین می‌گذشت باعث شد که ایران خود بدون داشتن تجربه با این بیماری واگیر دار و به استناد دانش و توانمندی خود مدیریت کند.

نیلی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابت‌ها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آن چه انجام داده و می دهند مرور کرده و با نگاهی منطقی تر به آینده بشر و زمین فکر کنند .

به گفته رئیس دانشگاه تهران، شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر جایگاه و نقش  ویژه علم و دانش را آشکار نموده و به اصطلاح برخی از انگاره‌ها و باورهای غلط  علم به ویژه  علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می‌تواند برای کشور و جهان آسیب زا باشد از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری‌های کشور و دانشگاه‌ها و البته کم‌کاری در علوم پایه و بنیادین مشخص گردد و نشان می‌دهد که فقط به نتیجه فوری ملموس و کاربردی در حوزه علم و دانش بسنده کرد.