رافائل گروسی، مدیرکل آژنس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. به گزارش ایلنا، پیشتر گروسی اعلام کرده بود که برای گفت‌وگوهای صریح و مستقیم با مقامات ایرانی، به ایران سفر می‌کند، همچنین دیپلمات‌های ارشد ایران بر این نکته که سفر مدیرکل آژانس سفری در چارچوب مسائل فنی و حقوقی است، تاکید کردند. گروسی در بدو ورود به تهران، در نشست مشترک خبری با صالحی گفت: اجازه نمی‌دهم برخی از آژانس برای اهداف خود سوءاستفاده کنند و ضمانت می‌دهم که نفوذ و فشاری روی آژانس نیست. مدیرکل آژانس بین المللی اتمی افزود: خوشحال هستم که این بار به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرده ام.   مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: قرار بود سال گذشته به ایران سفر کنم اما با توجه به شیوع کرونا زمینه این سفر فراهم نشد تا هم اکنون که زمینه این سفر فراهم شد.   گروسی ادامه داد: طبیعی است که به عنوان مدیر کل آژانس باید سفرهای بیشتری داشته باشم و دیدارهایی با مدیران انرژی اتمی و دولت ایران داشته باشم. ما دستور کار گسترده‌ای داریم. مسائل مطرح شده باید حل و فصل شود.  وی با بیان اینکه درباره استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بحث‌های فشرده‌ای داشتیم، گفت: آژانس در دوران فعالیت۷۰ ساله خود سعی کرده است که عملکردش بر مبنای مفاد فنی و حقوقی باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: شاید برخی بخواهند از آژانس برای اهداف سوء خود استفاده کنند، اما من به عنوان کسی که زمان زیادی با آژانس همکاری داشته ام، می‌گویم که آژانس همواره شهرت درخشانی داشته است و تمامی افرادی که از اقصی نقاط جهان بااین آژانس همکاری می‌کنند، هدف شان این بوده که صادقانه کار کنند. وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم تا زمانی که من به عنوان مدیر کل آژانس همکاری می‌کنم، هیچ گاه اجازه نمی‌دهم که کسانی از آژانس برای تحقق اهداف خودشان استفاده کنند.  

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر رویکرد آژانس بعد از حضور وی در این سمت گفت: از زمانی که تصدی آژانس را به عهده گرفته ام، همکاری بین ایران و آژانس هیچ مشکلی نداشته است و این را قبول ندارم که از زمان تصدی بنده تغییری در روند و عملکرد آژانس ایجاد شده باشد. گروسی با بیان اینکه بناست همکاری سازنده ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه یابد، گفت: رابطه ما با ایران همکاری و ارتباط فشرده ای بوده است و ایران یکی از کشورهایی است که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آژانس از نظر فعالیت‌ها و حضور بازرسان مختلف در آن انجام شده است.  وی گفت: یک زمانی سوالاتی هست که نیازمند شفافیت بیشتری است و برای همین من امروز به اینجا امده‌ام وهمکاری  ایران و آژانس همکاری سازنده‌ای بوده که قرار است ادامه داشته باشد. مدیر کل آژانس در پاسخ به این سوال که نظارت آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته ای عربستان سعودی اظهارداشت: بر اساس توافقنامه بین آژانس و عربستان، رابطه‌ای بین ما و این کشور برقرار است. تحرکاتی در عربستان اتفاق افتاده است. فعالیت‌های عربستان نیز قرار است زیر نظر آژانس انرژی اتمی قرار بگیرد  و ‌امیدوار هستیم نظارت بر برنامه عربستان سعودی تداوم داشته باشد. گروسی یادآورشد: آژانس رابطه انفرادی با کشورها دارد و هیچ کشور سومی نمی‌تواند بر روابط آژانس با کشورها تاثیر بگذارد. تمامی گزارشاتی که آژانس منتشر می‌کند به طور سیستماتیک و با حساسیت ویژه منتشر می‌شود. دولت‌ها می‌روند اما این آژانس است که می‌ماند. وی درباره رابطه ایران و آژانس هم گفت: ‌رابطه ایران و آژانس مهم است. ضمانت می‌دهم که نفوذی در آژانس نیست ولی فشار هست. که این هم بخشی از سیاست جهانی است. تا جایی که می‌توانیم اجازه نمی‌دهیم فشارها روی ما اثر بگذارد

در حال کار برای رسیدن به توافق هستیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر خود توضیحاتی در مورد دیدار با علی اکبر صالحی ارئه داد.

گروسی در مورد سفر به ایران در توئیتر نوشت:  با دکتر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کردم. ما در حال همکاری و بحث در زمینه توافق در خصوص اقدامات راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم

گروسی در مورد سفر به ایران نوشت:  با دکتر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کردم. ما در حال همکاری و بحث در زمینه توافق در خصوص اقدامات راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم.

ایران در چارچوب تعهدات عمل می‌کند

رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: مذاکرات سازنده ای رخداد و قرار شد ایران همچون گذشته در چارچوب تعهدات به وظایف خود عمل کند. علی اکبر صالحی افزود: فصل نوینی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، امیدواریم نتیجه این سفر، نتیجه خوبی باشد. رییس سازمان انرژی اتمی افزود: با این سفر همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت، امیدوارم نتیجه این سفر مرضی الطرفین باشد به گونه ای که هم آژانس بر اساس اساسنامه و هم جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب پادمان و پروتکل الحاقی متقابلاً به وظایف به گونه‌ای عمل کنیم که در چهارچوب مقررات لازم قرار بگیرد. وی اظهار داشت: گفت‌وگوهای امروز بسیار سازنده بود، قرار شد، آژانس به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ایران هم در چارچوب تعهدات خود عمل کند. صالحی با بیان این که این اولین سفر «رافائل گروسی» به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران است؛ افزود: سابقه آشنایی با آقای گروسی به زمانی برمی گردد که من نماینده ایران در آژانس و ایشان هم نماینده آرژانتین در آژانس بودند.  رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بنا شد آژانس انرژی اتمی حرفه‌ای و مستقل کارش را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهدات خود عمل کنیم. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ‌امروز صحبت‌های خوبی با آقای گروسی داشتیم قبلا هم رایزنی‌های مفصلی شده بود، نتیجه این رایزنی‌ها امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار است بیانیه‌ای صادر شود که طرفین روی آن بیانیه کار می‌کنند و به مجرد اینکه بیانیه کامل شد در زمان مقتضی اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: روبرو جلو حرکت می‌کنیم و به آینده بسیار امیدواریم و قطعا مسائلی که پیش روست به نحو مقتضی و مرضی‌الطرفین عمل می‌شود. رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: دشمنان ساکت نمی‌نشینند ما هم با تدبیر خود باید سعی کنیم اقدامات بدخواهانه دشمنان را خنثی کنیم. الحمدالله با هوشیاری و تدبیری که جمهوری اسلامی تاکنون به خرج داده و توانسته مساله را مدیریت کند و از این به بعد هم مدیریت خواهد کرد.

آژانس بی‌طرف و حرفه‌ای‌ عمل کند

در دیدار وزیر امور خارجه با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز همکاری های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی اتمی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.  محمد جواد در این دیدار تأکید کرد همکاری‌های ایران و آژانس همواره بر مبنای تعهدات بین المللی و در چارچوب فنی و حرفه ای بوده است.  ظریف افزود: همانطور که آژانس نیز بارها تایید کرده است بیشترین همکاری ها در حوزه پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد و این مسیر می‌تواند در همین چارچوب  ادامه پیدا کند. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد با حل اختلافات موجود بر اساس اعتماد متقابل، همکاری های دو طرف در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حسن نیت ادامه یابد.

آژانس وظایف خود را براساس اصول بی‌طرفی انجام می‌دهد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار تأکید کرد که آژانس وظایف خود را بر اساس اصول بیطرفی و حرفه‌ای گری و همچنین در چارچوب صرف ملاحظات فنی انجام می دهد. وی افزود همکاری های بین ایران و آژانس در گذشته به نفع دو طرف بوده و با غلبه بر برخی مشکلات ، می توان این همکاری ها را ادامه داد.

باید مبانی حقوقی و منطقی بین ایران و آژانس حاکم باشد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره سفر مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به ایران گفت: در طول ۲۰ سال گذشته ارتباطات زیادی با آژانس داشته‌ایم و بارها شاهد سفر مدیران کل این آژانس در دوره‌های مختلف به ایران بوده‌ایم. «بهروز کمالوندی» با تصریح بر اینکه سفر مدیرکل آژانس بین المللی اتمی ارتباطی به موضوع مکانیزم ماشه و مسائل سیاسی ندارد، اظهار کرد: تعامل ایران و آژانس قرار است در این دیدار بررسی شود. ایران رابطه خوبی با آژانس داشته است و در طول ۱۸ گزارشی که توسط مدیر کل ارائه شده، نکات مثبت زیادی بیان شده است.  سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از درخواست گِروسی برای بازدید از دو مکان در ایران خبر داد و بیان کرد: به لحاظ حقوقی، درخواست آژانس مبانی محکمی نداشت و این در حالی است که اساساً دسترسی آن‌ها برای بازدید موضوع مهمی نبوده است و مسئله اصلی نبود منطق حقوقی برای بازدید از این دو مکان بود. وی با تأکید بر اینکه باید مبانی حقوقی و منطقی بین ایران و آژانس حاکم باشد، عنوان کرد: ایران انتظار دارد تعامل با آژانس بر اساس تعهدات قانونی و حقوقی دو طرف باشد و ایران وظیفه دارد اگر آژانس سؤالی دارد پاسخ دهد و دسترسی‌ها بر اساس پروتکل‌ها سازمانی باشد.