رئیس هیأت امنیت حمل و نقل کانادا از ایران خواست اطلاعات به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری ۱۱۲اینترنشنال، کتی فاکس در پی بازیابی و رمزگشایی موفقیت‌آمیز اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه گفت: کار در پاریس به پایان رسیده اما تحقیقات هنوز پایان نیافته است. سوال‌های زیادی هست که باید به آن‌ها پاسخ داد. می‌دانم که بستگان جان‌باختگان و بسیاری دیگر منتظرند بدانند چه اطلاعاتی به دست آمده است. ما درخواست کرده‌ایم که اطلاعات جعبه‌های سیاه هر چه زودتر منتشر شود.

بنا به گفته فاکس، بند ۱۳ معاهده بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به هیأت امنیت حمل و نقل کانادا اجازه نمی‌دهد که بدون رضایت ایران اطلاعات به دست آمده را منتشر کند.

سفر به کی‌یف برای پرداخت غرامت

همچنین وزیر امور خارجه اوکراین از سفر هیأتی ایرانی به کشورش در هفته جاری به منظور مذاکره پیرامون پرداخت غرامت برای هواپیمای اوکراینی خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که هیأتی ایرانی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه برای مذاکره پیرامون پرداخت غرامت  برای هواپیمای اوکراینی به این کشور سفر خواهد کرد.

کولبا با بیان اینکه اوکراین به نمایندگی از تمام کشورهایی که در این حادثه متضرر شده‌اند در مذاکرات حضور خواهد داشت، مطرح کرد: با توجه به اتفاقاتی که افتاده است، تمام دلایلی که از ایران بخواهیم بالاترین غرامت را بپردازد، وجود دارد. او درباره مبلغ غرامت پرداختی گفت: نمی‌توانم بگویم که مبلغ نهایی غرامت چقدر خواهد بود. در نتیجه مذاکرات مشخص خواهد شد.  بر اساس این گزارش، اظهارات کولبا در پی این مطرح می شود که در دی ماه سال ۱۳۹۸ یک هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران به اشتباه مورد هدف قرار گرفت. این حادثه منجر به جان باختن تمام ۱۷۶ نفر سرنشین هواپیما شد که برخی از آن‌ها هم وطنانمان و برخی دیگر شهروندان چند کشور دیگر بودند. جعبه سیاه آن هواپیما چندی پیش برای تحلیل و بررسی به فرانسه فرستاده شد.