هنوز دو روز از بیانات مقام معظم رهبری درباره فعالیت مجلس به دور از حاشیه‌ها نگذشته بود که روز گذشته جلسه علنی مجلس با بگو مگو میان نمایندگان و هجمه به هیأت رئیسه به تشنج کشیده شد.

دیروز استیضاح روحانی منتفی شد و به نظر می‌رسد با فصل الخطاب رهبری مبنی بر اینکه دولت تا روز آخر باید بر سر کار خود بماند، تندروهای مجلس دست از استیضاح روحانی کشیدند و روحانی دست کم تا مدتی از تیغ تیز آنها در امان خواهد بود.  قالیباف اما وضع متفاوتی دارد. همکاران اصولگرای او از نحوه ریاست او بر مجلس و اساسا عملکرد هیأت رئیسه راضی نیستند. اصلی‌ترین اختلافشان نیز بر سر کمیسیون‌هاست.

از اوایل ماه جاری شماری از نمایندگان مکرر از طرح استیضاح هیأت رئیسه مجلس خبر داد.  چیدمان خاص نمایندگان در کمیسیون‌ها و مداخله برخی اعضای هیأت‌رییسه در انتخابات هیأت‌رییسه کمیسیون‌ها عمده‌ترین دلیل این استیضاح عنوان شده است.

اعتراض به صلاحیت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه

جلسه دیروز مجلس نیز در امتداد همین اختلاف به تنش کشیده شد. الیاس نادران نماینده تهران در جریان بررسی طرح اصلاح تبصره ۱ ماده ۳۸ آیین نامه مجلس، طی تذکری گفت: «به هیأت رئیسه اختیار داده شده تا به تعدادی که بخواهد سقف کمیسیون‌ها را کاهش یا افزایش دهد؛ تعداد و کمیسیون‌های آن نیز معلوم نیست.

وی افزود: شش نفر را به کمیسیون برنامه و بودجه آوردند که مشاغل آنها هیچ ارتباطی به کمیسیون برنامه و بودجه ندارد، در بقیه کمیسیون‌ها نیز همینطور است. هیأت رئیسه با وجود سوگند خوردن برای رعایت بی‌طرفی، این بند را با هدف خاص تعیین کرده تا این افراد را به عضویت کمیسیون‌های مختلف درآورد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اکنون هیأت رئیسه با این سابقه می‌خواهد کف و سقف کمیسیون‌ها را با هر ترتیبی که خودش خواست و هر کمیسیونی که تشخیص داد، تعیین کرده و اختیاراتش را افزایش دهد.

اینجا مجلس است نه خیابان

بعد از تذکر الیاس نادران، نوبت حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بود که هم دل‌پری از تذکر نادران داشت و هم از هیأت رئیسه به شدت عصبانی بود و همین دو موضوع برای بیان تذکری تند و تیز از تریبون مجلس کفایت می‌کرد. حمیدرضا حاجی بابایی  در تذکر شفاهی خطاب به هیأت رئیسه گفت: دو روز است از بیانات مقام معظم رهبری فرمودند مجلس و شأن مجلس انقلابی ایجاب می‌کند که نمایندگان به گونه‌ای سخن بگویند تا جایگاه و شأن مجلس رعایت شود و از طرفی مجلس

به ویژه هیأت رئیسه باید مجری آئین‌نامه باشد.

او ادامه داد: 10 روز است که طرح فوریتی در خصوص کالابرگ برای کسانی که در این کشور هنوز صبحانه ندارند که بخورند، به هیات رئیسه داده شده است. دلیل اینکه این طرح فوریتی اعلام نشده، چیست؟ توضیح بیّن بفرمایید.

او افزود: نکته دیگر اینکه وقتی عزیزی در هیأت رئیسه مجلس می‌نشیند حتی اگر یک کمیسیون از نظر تایپی اشتباهی داشته نباید در مقابل ۸۰ میلیون نفر اعلام کنند، کمیسیون برنامه و بودجه از صبح همه چیز را اشتباه داده است! اگر قرار باشد من تخلف آئین نامه‌ای از هیات رئیسه بگیرم از ساعت ۸ صبح تا یک بعد از ظهر بگویم باز پر نمی‌شود؛ شما در روز ۱۰۰ تخلف می‌کنید ما نمی‌گوییم و قرار هم نیست بگوییم؛ بعد شما اشتباه یک تایپیست جای اول و دوم را اشتباه نوشته است که همان اول صبح هم خدمت آقای امیرآبادی نوشتم که اشتباه این است؛ این چه طرز برخورد است.

الیاس نادران: شش نفر را به کمیسیون برنامه و بودجه آوردند که مشاغل آنها هیچ ارتباطی به کمیسیون برنامه و بودجه ندارد. هیأت رئیسه با وجود سوگند خوردن برای رعایت بی‌طرفی، این بند را با هدف خاص تعیین کرده تا این افراد را به عضویت کمیسیون‌های مختلف درآورد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: من روز یکشنبه از همان ساعت اول تمام تخلفات هیأت رئیسه را تذکر می‌دهم ببینید تا ظهر چند تذکر می‌شود. ما شما را نفرستادیم آن بالا که هرچه دلتان خواست بگویید اینجا مجلس شورای اسلامی است و باید شأن نمایندگی حفظ شود اینجا خیابان نیست که هر طوری دلتان می‌خواهد رفتار کنید این آخرین‌بارتان باشد که به یک نماینده و یک کمیسیون این‌چنین توهین می‌کنید.

کنایه میرتاج‌الدینی به قالیباف

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده دیگر مجلس هم در تذکر شفاهی خطاب به نمایندگان مجلس و هیأت رئیسه بر اساس ماده (۲۱)، (۲۲) و (۱۹۴) در خصوص نحوه انتخاب اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که در حال برگزاری بود و حواشی را در صحن به همراه داشت، گفت: آنچه مسلم است یک شاخص و میزان برای اداره مجلس وجود دارد که اگر همه بر اساس آن عمل کنند گفت وگو، جدل و تعارض ایجاد نمی‌شود.

او خطاب به هیأت رئیسه گفت: به سوگندی که یاد کرده‌اند عمل کنند تا اختلافی در صحن ایجاد نشود.

رئیس مجلس نباید کل جلسه را به خود اختصاص دهد

در لابه‌لای این نطق‌ها، صدای اعتراض به هیأت رئیسه از میان نمایندگان بلند بود و به نظر می‌رسید تلاش قالیباف برای راضی کردن آنها راه به جای نمی‌برد.

مهرداد ویس‌کرمی در تذکری شفاهی گفت: بنده به عدم رعایت عدالت از سوی هیأت رییسه انتقاد دارم. در واگذاری وقت به افراد عدالت نمی‌شود؛ قبل از آنکه شما بر جایگاه هیأت رییسه تکیه بزنید قرار بود نماینده و نماینده‌تر در مجلس شورای اسلامی نداشته باشیم.

نماینده خرم‌آباد خطاب به قالیباف گفت: زمانی که شما رأی جمع می‌کردید همه نمایندگان را می‌شناختید اما اکنون تنها چندین افراد شاخص را می‌شناسید و ما برای گفتن یک مطلب باید از جای خود بلند شده و مانند یک جارچی جار بزنیم

او در ادامه اظهار کرد: زمانی که شما رأی جمع می‌کردید همه نمایندگان را می‌شناختید اما اکنون تنها چندین افراد شاخص را می‌شناسید و ما برای گفتن یک مطلب باید از جای خود بلند شده و مانند یک جارچی جار بزنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد تصریح کرد: ما انتظار داریم شما همان اندازه که نماینده تهران را می‌شناسید سایر نماینده‌ها را بشناسید؛ بنده به همین علت می‌گفتم که رییس مجلس شورای اسلامی باید سابقه نمایندگی داشته باشد. رییس مجلس نباید شخصیت کاریزماتیک داشته و کل جلسه را به خود اختصاص دهد.

بدین ترتیب با توجه به نگاه نمایندگان به هیأت رئیسه در همین مدت کوتاهی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و با نیم‌نگاهی به آنچه که دیروز در مجلس رخ داد، می‌توان گفت که قالیباف برای ادامه ریاست بر بهارستان، روزهای بسیار سختی در پیش دارد.