رئیس جمهوری به وزیران اقتصاد، راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی دستور داد زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری با بررسی و اجرای طرح‌های مهار قیمت مسکن فشار را از دوش مردم کاهش دهند.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات وزیران گفت: در چهارمین ماه مقابله همزمان با ویروس کرونا و تحریم هستیم، مردم بزرگ و فهمیم ما در مدت این ۴ ماه فشار زیادی از لحاظ اقتصادی بر زندگی آنها بوده است. اما در عین حال در مقایسه با همه کشورهایی که فشار تحریم را نداشتند و صرفا با مساله کرونا مواجه بودند تاب آوری ملت ایران امروز زبانزد است و در تاریخ ما ثبت خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: البته همچنان «سلامت مردم» مساله اول ماست و در زمینه ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌هایی که انجام گرفته در طول ۲ماه گذشته به‌شکل طبیعی باید با احتیاطات و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله کنیم.

روحانی ادامه داد: ما از آغاز این مبارزه تا هفته‌های پیش به استثنای چند استان کشور به مهار کرونا رسیدیم که البته در این چند استان تلاش مضاعف صورت گرفته تا از وضعیت قرمز خارج شود و شرایط مناسبی برای مردم به وجود بیاید.

 افزایش بیماران کرونا به دلیل افزایش تست‌ها است

رییس جمهوری به افزایش بیماران اشاره کرد و گفت: البته این افزایش را در هفته‌های اخیر شاهد هستیم مربوط به اضافه کردن تست‌های آزمایشگاهی است یعنی امروز تست زیادی انجام می‌گیرد که به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود که  این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند چرا که وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد.

رییس جمهوری با تاکید به اهمیت حمل و نقل شهری گفت: همه شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران مراقبت‌های زیادی در زمینه حمل و نقل داشته باشند چرا که  یکی از جاهایی که می تواند مشکل آفرین باشد مترو و اتوبوس است جایی که در بعضی ساعت ها تجمع زیاد است، اگر مردم از وسایل حفاظتی مثل ماسک استفاده نکنند حتما با مشکلات مواجه می شویم.

راهی جز تغییر سبک زندگی نداریم

روحانی خطاب به وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از آموزش و پرورش می‌خواهم در ایام تابستانی که دانش‌آموزان فراغت دارند، از این فرصت و امکانات استفاده کنند؛ هم برای تکمیل آموزش‌های سال گذشته، هم پر کردن ساعات فراغت آنها و هم اینکه خودمراقبتی آنها را در شرایط فعلی افزایش دهند. بنابراین از این فرصت و امکانات باید استفاده و بهره‌برداری درستی انجام شود.

وی تغییر سبک زندگی در دوران شیوع کرونا را ضروری دانست و تصریح کرد: ما راهی نداریم جز آنکه سبک زندگی را عوض کنیم یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا وقتی که به واکسن مطمئنی برسیم، راه دومی نداریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در معاشرت‌های خانوادگی و مناسبات‌هایی که داریم، باید مراعات کرده و سبک زندگی را برای مدتی تغییر دهیم.

دولت وارد حاشیه‌سازی‌ها نمی‌شود

روحانی با بیان اینکه همه باید به این مساله توجه کنند که در چه شرایطی کشور را مدیریت می‌کنیم، ابراز داشت: دولت در حاشیه‌سازی‌ها وارد نشده است. دولت ۱۴ ماه فرصت دارد و در این مدت باید همه توان برای حل مشکلات مردم، رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام بگذاریم.

منتقدان منصفانه دولت را نقد کنند

روحانی اضافه کرد: چون هفته گذشته، هفته محیط زیست بود این را عرض کنم که دولت یازدهم و دوازدهم، دولت محیط زیست بوده و در این زمینه کارهای بسیار مهم انجام داده است. آنانی که از دولت انتقاد دارند خیلی راحت و با زبان روان انتقاد کنند، اما هم شرایط را در نظر بگیرند هم منصفانه انتقاد کنند هم اینکه ما وارد حاشیه سازی نخواهیم شد. اگر کسی جایی حرف زد ما کارها را برای مردم تشریح می کنیم.

روسیه و چین از ایران در برابر توطئه آمریکا حمایت کنند

روحانی افزود: آمریکایی‌ها با ادامه سیاست فشار باز هم به دنبال توطئه هستند، و چون ایران در هفته‌های آینده و در مهرماه به نقطه‌ای می رسید که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود از هم اکنون نسبت به آن روز مهم و بلند برای تاریخ دفاعی ایران عصبانی هستند و به دنبال تدوین قطعنامه و ارسال به شورای امنیت سازمان ملل هستند.

رییس جمهوری گفت: از چهار کشور عضو دائم شورای امنیت توقع داریم در برابراین  توطئه آمریکایی ها به خاطر منافع و ثبات جهان ایستادگی کنند، ازآنها و مخصوصا از دو کشور دوست خود (روسیه و چین) توقع داریم به خاطر منافعی که در توافق هسته ای (برجام) مدنظر منطقه و جهان بوده است در برابر  توطئه آمریکا بایستند.