تمام 20 سالی که مدیر امور مالی و خدماتی و رفاهی قوه قضائیه در دوره هاشمی شاهرودی یا مدیرکل امور اجرایی و معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه در دوران آملی لاریجانی بود، مرد در سایه بود. تا اینکه پارسال از تاریکی سایه به روشنی آفتاب افتاد و به مرد هزاردستان شهره شد؛ از آن رو که در هر فسادی دستی از او پیدا بود.

ابراهیم رئیسی، تیرماه پارسال تنها چند روز پس از انتصابش به ریاست قوه قضائیه، او یعنی اکبر طبری یا در واقع همان دست راست آملی لاریجانی را برکنار کرد و متعاقب آن سپاه نیز طبری را بازداشت کرد.

طبری، غیر از معاونت حوزه ریاست قوه قضائیه، از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی نیز بود، سابقه‌ای هم در صنعت خودروسازی و شرکت ایران خودرو داشت. در ساخت مجموعه‌های متعدد رفاهی برای دستگاه قضا مانند مجتمع اقامتی شاهچراغ و مجموعه آبی و استخرهای شیراز، مشهد و سرعین، مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی قوه قضائیه یا مجتمع فرهنگی رفاهی بزرگ میلاد مشهد نیز دستی داشت و مسئول برگزاری مناقصه‌های ساخت و ساز واحدهای قوه هم بود.

او در کنار تمام این مسئولیت‌ها مردی است که ابراهیم رئیسی، درباره وی گفت: «در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های 600 متری تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که این در نوع خود کم‌نظیر است.»

دیروز پس از قریب به یک سال انتظار، اولین جلسه دادگاه هزاردستان و 21 متهم مرتبط با پرونده وی، به ریاست قاضی بابایی در شهبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران، بالاخره برگزار شد تا آنچه در این مدت درباره رشوه‌های فوق لاکچری او و متهمانی که فراری داده و فسادهایی که کرده، منتشر شده، در محکمه قضایی رسیدگی شود.

اعمال نفوذ در پرونده‌ متهمان کلان اقتصادی

قهرمانی، نماینده دادستان در خواندن کیفرخواست علیه وی، با بیان اینکه دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است، به پرونده مصطفی نیاز آذر، یکی از متهمان کلان اقتصادی اشاره کرد که با نفوذ طبری بسته شد.

قهرمانی درباره نیازآذر توضیح داد: او از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است. در تاریخ ۲۷ دی سال ۹۰، مصطفی نیاز آذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما علیرغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند.

قهرمانی ادامه داد که علاوه بر نیازآذر، بسیاری از مسئولان بانکی نیز در این پرونده و اقدامات مجرمانه نقش داشتند که آنها نیز با اعمال نفوذ اکبر طبری تبرئه شدند.

ویلای لوکس در قبال فرار یک متهم اقتصادی

وی افزود: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است.

نماینده دادستان با بیان اینکه دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است، به پرونده تعدادی از متهمان کلان اقتصادی اشاره کرد که با نفوذ طبری بسته شد

قهرمانی خاطر نشان کرد: اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل و انتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی از مصطفی نیاز آذری و اکبر طبری وجود نداشته باشد. بلکه با واسطه بهرام حیدری فر به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت نامه جعلی صورت گرفت، به طوری که اکبر طبری به جای همسر خود اثر انگشت زد.

قهرمانی اذعان کرد: این ویلا با نظر اکبر طبری و صرف هزینه‌ها از سوی مصطفی نیاز آذری ساخته می‌شود. اکبر طبری به منظور این که در مراجعات خود به ویلای مذکور از سوی سرایدار شناسایی نشود، خود را حسین معرفی می‌نموده است.

شگردهای رشوه‌خواری

نماینده دادستان در ادامه گفت: از دیگر مفسدان اقتصادی که از کشور گریخته، حسن نجفی است که در مورد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلا‌های چشم نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود.

وی افزود: دریافتی اکبر طبری از وی مجموعه‌ای از وجوه نقد و ملک است و شگرد اکبر طبری برای دریافت ملک و وجوه رشوه با شیوه‌ای ماهرانه و به صورت واسطه‌ای بوده است.

نماینده دادستان عنوان کرد: از دیگر مفسدان اقتصادی رسول دانیال زاده است که حمایت بی‌دریغ اکبر طبری از وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌های وی شده است. ۳ واحد لوکس مسکونی در ساختمان لومار و ۳ واحد در ساختمان فلورانس دریافتی اکبر طبری از رسول دانیال زاده بوده است.

رشوه‌های درشت

نماینده دادستان پس از آنکه طبری را سرکرده چندین شبکه ارتشاء معرفی کرد، گوشه‌ای از رشوه‌هایی که وی گرفته است را بدین صورت شرح داد: اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار است.

قهرمانی تصریح کرد: دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کابینت در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در لومار به فرهاد مشایخ، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده، اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی است.

ساخت و سازهای غیرقانونی با اعمال نفوذ

اتهامات متهمان 20 ردیف دیگر نیز مربوط به مشارکت آنها با اکبر طبری در رشوه‌خواری و نفوذ در پرونده‌ها بود. در شرح کیفرخواست مربوط به سایر متهمان به کرات از ملک یا زمین دیگری نام برده میشد که به اکبر طبری منتقل شده است.

برای نمونه یک واحد آپارتمان اداری در مجتمع سانا واقع در قیطریه تهران که حسب اظهارات یکی از متهمان از سوی یکی دیگر از متهمان (حسن نجفی) به طبری داده شده است.

کارهای متخلفانه در اراضی کلاک مانند ساخت و سازها و تغییر کاربری آن یا ساخت و ساز در منطقه سد لتیان نیز از اقدامات دیگر طبری و شرکای متهمش بود که نماینده دادستان به شرح آنها پرداخت.  او گفت: آقای طبری دوستی‌ نزدیک با مالکان داشت و در ابتدا با اعمال نفوذ، کار‌های آن‌ها را در منطقه لواسان انجام می‌داد.

مشایخی درباره وجوه و مبالغ پرداخت شده به طبری گفته است که ۵۰۰ هزار یورو که ۵ بسته ۱۰۰ هزار یورویی در سال ۹۵ بود را در ماشین به آقای طبری می‌دادم که این ۵ بسته در طول ۵ ماه پرداخت شده است

به گفته قهرمانی، مشایخی یکی از متهمان این پرونده، درباره وجوه و مبالغ پرداخت شده به طبری گفته است که ۵۰۰ هزار یورو که ۵ بسته ۱۰۰ هزار یورویی در سال ۹۵ بود را در ماشین به آقای طبری می‌دادم که این ۵ بسته در طول ۵ ماه پرداخت شده است.

نهایتا متن این کیفرخواست به قدری طولانی بود که  قاضی پس از قرائت آن با توجه به نزدیکی به زمان اذان ظهر اعلام کرد فرصت دفاع برای متهم در این جلسه میسر نیست.

هرچند که نماینده دادستان نیز گفت: «هنوز بخش‌هایی از پرونده طبری مانده که تمام نشده و قرار است به زودی آنها هم نهایی شود.»