در این روزهای کرونازده و درحالی که ازسوی مسئولان به‌طورمداوم بر ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید می‌شود؛ تصمیم دولت مبنی بر پرداخت‌ وام یک میلیونی، موجب تشکیل صف‌های متراکم و طولانی در دفاتر خدمات موبایل شده است.

صف‌های طولانی به این دلیل ایجاد شده که وام یک میلیون تومانی دولت برای کمک به خانوارهای ایرانی، مستلزم داشتن سیمکارتی است که به نام سرپرست خانوار باشد. به عبارت دیگر،‌ در خانوارهایی که یارانه نقدی به آنها تعلق می‌گیرد، سرپرست خانوار باید کد ملی خود را از سیمکارتی به نام خودش به شماره‌ای که وزارت رفاه داده بفرستد.

این یعنی خانوارهایی که سرپرست خانوار تلفن همراهی با سیمکارت به نام خود ندارد نمی‌توانند وام یک میلیون تومانی را دریافت کنند. دیروز بسیاری از سرپرستان خانوار در ایران که سیم‌‌کارت به نام خود ندارند برای این منظور به دفاتر خدمات موبایل مراجعه کردند و این امر موجب تشکیل صف‌های متراکم شد. وزیر ارتباطات، در همین راستا و در اعتراض به تشکیل این صف‌ها در پیامی توییتری خواهان ثبت‌نام آنلاین و ارسال پستی سیمکارت‌ها شده است.

در پیام محمدجواد آذری جهرمی، آمده است:

«آقای اپراتور!

مردم نباید برای تهیه‌ سیم‌کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی، صف بکشند. همین الان باید این فرآیند «متوقف» شود. از مردم آنلاین ثبت‌نام کنید و با پست سیم کارت را به منازل آنها برسانید.

خدمت‌رسانی خود به مردم «باید» با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد.»

انتقاد از صف‌های طولانی ثبت‌نام وام یک میلیونی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم با شروع اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، از تشکیل صف‌هایی جهت ثبت نام وام یک میلون تومانی انتقاد کرد و آن را نگران‌کننده دانست. محمدحسین قربانی  با اشاره به اجرای فاصله‌گذاری هوشمند گفت: در شرایط فعلی رعایت بسیاری از اصول بهداشتی اولیه توسط عامه مردم و پروتکل‌های اعلامی توسط ستاد کرونا بسیار مهم است؛ اگر مردم رعایت نکنند همه زحمات تیم درمان و حاکمیت از بین خواهد رفت.