مشاور عالی رهبری با بیان اینکه آمریکا هم اکنون در بالاترین سطح آسیب‌پذیری، انفعال و فرسایش‌پذیری قرار دارد، گفت: با اینکه از اولین گزارش‌های رسمی در کشورهای غربی مبنی بر شیوع کرونا حدود یکماه می‌گذرد ولی تولید ناخالص داخلی آمریکا تا بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و بورس‌های آمریکا و کشورهای اروپایی تا۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده اند و آمریکا طی سه هفته گذشته ۱۶ میلیون بیکار جدید را ثبت کرده است. چشم انداز اولیه از این پیامدهای ویرانگر اقتصادی در آمریکا، حکایت از تکرار «رکود بزرگ» ۹۰ سال قبل در سال۱۹۲۰ دارد که ده سال به طول انجامید و تولید ناخالص داخلی جهانی را ۱۵ درصد کاهش داد.

به گزارش ایلنا، سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در کمیسیون تخصصی  حوزه دستیاری و مشاورت عالی فرماندهی معظم کل قوا که به منظور بررسی آثار بحران کرونا  بر معادلات جهانی و سیاست‌های منطقه‌ای و انتخابات آمریکا برگزار گردید، با بیان آنکه بحران کرونا تصویر وارونه ای از واقعیت های توسعه یافتگی غرب به نمایش گذاشت، گفت: با اینکه آمریکا و غرب تا به حال به عنوان مظهر توسعه یافتگی به تصویر کشیده می‌شدند و استانداردهای خود را به عنوان مدلی برای توسعه یافتگی دیگر جوامع و کشورها معرفی می کردند اما بحران کرونا، تصویر وارونه و واقعیت دیگری را از عدم توسعه‌یافتگی در غرب نشان می‌دهد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ادامه داد: بحران کرونا، گسل‌های نظام بین‌الملل را بیشتر کرده و حتی احتمال تشکیل نظم چند قطبی با محوریت قدرت‌های آسیایی را افزوده است. به قول ریچاردهاس، بحران کرونا به شتاب افول آمریکا و تضعیف آن سرعت بیشتری می‌دهد. به نظر می‌رسد با تجربه بحران کرونا، مبانی و تعریف از اتحاد و ائتلاف‌های جهانی را در مسیر بن بست قرار داده است؛ بنابراین باید به دنبال تعریف و مبانی جدید و شکل‌گیری نظم‌های جدید قاره‌ای و منطقه‌ای و اتحاد و ائتلاف‌های جدید باشیم.