نماینده مقیم برنامه توسعه عمران ملل متحد با تاکید بر اینکه اتحاد ایرانی‌ها برای حفظ محیط‌زیست مهم است، گفت: تحریم‌ها، شرایط را برای بازدید‌ شرکت‌هایِ فعال در زمینه پسماند و آلودگی هوا از ایران سخت‌تر می‌کند.

«کلودیو پروویداس» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه در دیدار شما با شهردار تهران چالش‌ها و مشکلات کلان شهر تهران از جمله ترافیک، پسماند و آلودگی هوا مطرح شده است، با توجه به تجربه‌‌های جهانی به نظر شما چه راهکاری برای برون رفت از این چالش‌ها در شهر تهران وجود دارد، گفت: من آنالیزهای کاملی در این زمینه داشتم و رویکردهای متفاوتی در این زمینه از منظر سیاسی و سازمانی وجود دارد که این آنالیزها برای ایران ذکر نشده است، البته آنها مثل یک گلوله جادویی نیستند و باید دید کدام یک از این آنالیزها در ایران قابل اجرا هستند.

وی با بیان اینکه در ایران جاده، خیابان و اتوبان کافی وجود ندارد، تصریح کرد: باید در ایران فرهنگ عبور و مرور را تغییر داده شود. همچنین سطح دسترسی به حمل و نقل عمومی را ارتقاء بدهید و در مورد استفاده از خودروهای پاک تخفیف‌هایی به کاربران داده شود. یکی از راهکارها برای کاهش آلودگی هوا در تهران استفاده از خودروهای دوستدار محیط‌زیست است و معتقدم باید به دنبال تخصیص منابع مالی جدید برای این منظور باشید.

نماینده مقیم برنامه توسعه عمران ملل متحد با بیان اینکه تهران شهری هست که پیاده‌روهای زیادی دارد، خاطرنشان کرد: برای کاهش ترافیک، سرمایه‌گذاری بر روی حمل و نقل عمومی یکی از بهترین راهکارها است. همچنین مهمترین راه‌حل کاهش آلودگی هوا استفاده از انرژی‌های دوستدار محیط‌‌زیست است و فکر می‌کنم شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

پروویداس در پاسخ به این سوال که به نظر شما تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه اندازه مانع برطرف کردن این چالش‌ها می‌شود؟ گفت: قطعا تحریم‌ها علیه ایران تاثیرگذار بوده است، اما آن چیزی که مهم است اتحاد ایرانی‌ها برای حفظ محیط‌زیست است.

وی با اشاره به اینکه فرصت چندانی برای بازدید از آژانس‌ها، وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در ایران نداشته‌ است، گفت: البته تحریم‌ها، شرایط را برای بازدید‌ شرکت‌هایِ فعال در زمینه پسماند و آلودگی هوا از ایران سخت‌تر می‌کند، اما معتقدم باز هم در همه سطوح موقعیت‌هایی برای گفتگو در زمینه‌های تکنیکی در خصوص چالش‌هایی مانند پسماند و آلودگی هوا که با آن مواجه هستید، وجود دارد.

او تصریح کرد: چندی پیش برای یک بازدید شخصی به جزیره کیش رفته بودم در آن‌جا دیدم که چقدر خوب از پلاستیک در زمینه حفاظت محیط‌زیست استفاده شده است و فکر می‌کنم این موضوع به دلیل این است که آنها نیازشان را برای این عمل درک‌ کرده‌اند.